eBay omarmt de groene en duurzame trend met de opening van een nieuwe webshop ‘World of Good’, waarin alles groen, authentiek, eerlijk en duurzaam is. Tassen van gerecycled plastic, handgemaakte kralen en cosmetica met ‘natuurlijke mineralen’. De webwinkel is een soort online kruising tussen de FairTrade shop, de Wereldwinkel en The Body shop.

Op WorldofGood worden niet zomaar ‘duurzame producten’ aangeboden, want dat claimen wel meer bedrijven. Maar de nieuwe webwinkel wil tot in detail transparant en verantwoord zijn. gebruikers kunnen shoppen op regio van herkomst, maar ook verschillende categorieën als ‘menspositief’, ‘ecopositief’, ‘diervriendelijk’ of ‘goededoel-ondersteunend’.

Groene groeimarkt
In sommige gevallen is mogelijk de maker van een product te identificeren met foto en al, of die nou uit de Bolivia, Kameroen of Sri Lanka komt. “Wat we echt willen is dat consumenten zich verdiepen in de details achter een product”, aldus Robert Chatwani, general manager van de webwinkel, tegen AP.

Er kan op WorldofGood.com overigens niet worden afgedongen, alle producten in de webwinkel hebben een vaste prijs. Volgens het bedrijf was de Amerikaanse markt voor duurzame consumentenproducten goed voor 209 miljard dollar in 2005, en zal dat in 2010 420 miljard dollar zijn.