Online supermarkt Pieter Pot ziet de animo voor zijn herbruikbare verpakkingen groeien. En nu begint Albert Heijn ook met ‘hervulsystemen’.
Verpakkingsvrij boodschappen doen is al langer een trend. In 2015 openden in verschillende Nederlandse steden kleinschalige verpakkingsvrije winkels zoals Bag ’n Buy en Opgeweckt Noord. Deze winkels kenden helaas geen langdurig succes. Binnen een jaar waren alle winkels alweer gesloten. Dat had te maken met de moeite die het de consument kostte om inkopen te doen. Alle potten en flessen om de producten in te bewaren moest de consument namelijk zelf meenemen.
Hoewel de verpakking tot ergernis kan zijn van de consument door bijvoorbeeld onnodige grote verpakkingen en milieuonvriendelijk materiaal verdwijnt dit naar de achtergrond wanneer de boodschappen snel moeten worden gedaan. De behoeften aan snelheid en gemak onder consumenten is een probleem voor verpakkingsvrije winkels.
Toch zijn consumenten steeds bewuster met het milieu bezig. Zo wordt er minder vlees gegeten en minder eten weggegooid. Steeds meer consumenten kopen via initiatieven als To Good to Go maaltijden en producten die tegen de houdbaarheidsdatum zitten. Door deze milieubewuste houding lijkt de consument inmiddels beter klaar te zijn en open te staan voor het doen van verpakkingsvrije boodschappen.
Maar het aanbieden van verpakkingsvrije producten is nog wel uitdagend voor de markt door het ongemak en de tijd die het kost. De formule van Pieter Pot om de potten en flessen naar de klant te brengen in plaats van zelf mee te laten nemen naar de winkel lijkt nu aan te slaan. De bezorging aan huis speelt in op de behoeften van consumenten aan snelheid en gemak. Inmiddels maken 70.000 Nederlanders gebruik van de diensten van Pieter Pot en sinds eind vorig jaar levert het bedrijf ook in België.
Recent is Albert Heijn ook begonnen met de verkoop van 600 verpakkingsvrije artikelen zoals rijst, muesli, pasta en thee in de XL-vestiging in Rotterdam. Klanten kunnen een eigen, herbruikbare verpakking vullen of in de winkel een herbruikbare pot of zak kopen.
Ik denk dat verpakkingsvrij boodschappen doen nu wel succesvol kan gaan worden. Consumenten zijn duurzaamheid steeds meer aan het omarmen en bereid om hun gedrag aan te passen. Een gedragsverandering onder consumenten is een belangrijke voorwaarde om verpakkingsvrij winkelen tot een succes te maken. Pieter Pot en Albert Heijn hebben de eerste stappen gezet. Het is nu aan de rest van de markt en de consument om in actie te komen.
Dirk Mulder is ING Sector Banker bij ING Trade & Retail.