Genomineerde campagne
De succesvolle campagne tegen de onverdoofde castratie van biggetjes van Wakker Dier is genomineerd voor een Effie. De campagne maakte een eind aan de onverdoofde castratie van 6 miljoen biggen per jaar. Wakker Dier maakt kans op een Effie voor effectiviteit, maar ook voor een speciale Effie voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen en een speciale Effie voor ‘Smart budget’. Beide prijzen zijn in Nederland nog niet eerder toegekend. Deze situatie is uniek: ten eerste omdat een actieorganisatie is genomineerd en ten tweede omdat dit is gebeurd zonder hulp van een reclamebureau.Wakker Dier maakt vandaag een doorstart met de succesvolle campagne, want nog steeds worden 4 miljoen biggetjes in Nederland onverdoofd gecastreerd. De meeste van deze dieren gaan vervolgens op transport naar Duitsland om daar vetgemest te worden. Samen met haar Duitse collega-organisatie Provieh voert Wakker Dier actie om ook deze biggen de pijnlijke ingreep te besparen.
Campagne foie gras
Wakker Dier voert ook al enkele jaren campagne tegen foie gras, de vervette levers van eenden en ganzen. Voor de productie van foie gras worden eenden en ganzen met trechters en buizen 2 tot 3 weken lang meermalen per dag pneumatisch gedwangvoederd. Zo worden de levers in enkele weken tijd vijf tot tien keer groter dan normaal. Dagelijks wordt ongeveer één vierde van het lichaamsgewicht aan vette maïsbrij naar binnen gepompt. Hierdoor ontstaat een extreem vette ziekgemaakte lever die in luxe restaurants als delicatesse wordt geserveerd.
Door de campagne zeiden Holland Casino’s, de Bijenkorf, Makro, Lucas Klamer, Super de Boer, Edah, het restaurant in de Tweede Kamer, Le Cirque van Joop van den Ende en sterkok Kranenborg, Rabobank, G7 (horeca-organisatie van 175 toprestaurants) en vele restaurants al toe aan Wakker Dier om geen foie gras meer te serveren.