The Greener Challenge; Een campagne die het start-up kledingmerk Neena heeft opgezet om meer bewustheid te creëren hoe je in je everyday life een beetje beter kan zorgen voor onze planeet. Lieke Huijskes en Fenna Wildering vertellen over hun merk Neena en hun passie voor mode en drive om bij te dragen aan een groenere wereld.
“Twee jaar geleden is Neena ontstaan vanuit een liefde voor mode en een passie om bij te dragen aan een schonere, betere en eerlijkere mode-industrie. Toen studeerde wij nog textielkunde aan het Saxion in Enschede en zaten we samen voor onze minor in Jakarta, Indonesië. We hadden het daar vaak over dromen en het viel ons op dat vrouwen daar heel onopvallend gekleed door het leven gingen. Hier ontstond ons concept: een merk waarbij we vrouwen sterk en zelfverzekerd kunnen laten voelen in eerlijk geproduceerde kleding die lang mee gaat.
Neena betekend meisje en machtig en past daarom goed bij onze missie: vrouwen sterk en zelfverzekerd laten voelen. Over onze eerste collectie hoefde we niet lang na te denken, want als echte pakkenliefhebsters vinden wij dat dit onmisbaar is in je kast en veel kracht en stijl uitstraalt. Onze eerste collectie ‘The Power Suits’ bestaat uit pakken gemaakt van Tencel geproduceerd in Nederland. Het idee achter al onze designs is om ze van hoge kwaliteit te maken zodat ze lang mee gaan. Essentiële stuks gemaakt met liefde en zorg. Ook vinden wij transparantie in de modeketen erg belangrijk. We delen zoveel mogelijk op onze sociale mediakanalen over het hele productieproces. Zo willen we onze doelgroep laten inzien dat een t-shirtje van 5 euro helemaal niet realistisch is, en wat de waarde is van investeren in hogere kwaliteit kleding. We laten ons hele process zien; van tekentafel tot productie. Zo hopen we te laten zien hoeveel tijd en moeite er eigenlijk in zo’n kledingstuk zit en dat een wat hoger prijskaartje met de juiste kwaliteit helemaal niet zo gek is.
Op onze socials staat bij ons deze maand in het teken van ‘groene verandering’. We delen allemaal tips om meer milieubewust te worden in je dagelijks leven. Dit kunnen al kleine veranderingen zijn zoals je eigen herbruikbare tas meenemen als je boodschappen gaat doen, of overstappen op hervulbare koffie cupjes bijvoorbeeld. Ook delen wij andere (kleine) bedrijven die bezig zijn met het verbeteren van de wereld.
Dit doen we omdat we graag meer bewustzijn willen creëren onder onze doelgroep over hoe vervuilend de mode-industrie op dit moment is. Om zo hopelijk steeds meer mensen te overtuigen om een stukje duurzamer te leven, in het kopen van kleding maar ook in andere aspecten in het dagelijks leven.
Ons uiteindelijke doel met Neena is een volledige garderobe te kunnen aanbieden met allemaal essentiële, mooie designs die jouw favoriete items in je kast worden voor de komende 10, 20, en misschien wel 30 jaar. Designs die zijn gemaakt met één hoofdgedachte: bijdragen aan een eerlijke en duurzame wereld. Doe jij ook mee?”
(Foto: Elske Zilver)