In totaal hebben 18 Tweede Kamerleden, van de SP tot de VVD, en 7 Europarlementariërs voedsel- en drankproducenten opgeroepen de Product Fairness Questionnaire in te vullen. Deze vragenlijst is dit jaar door Fairfood aan meer dan 800 bedrijven toegestuurd. In totaal hoopt Fairfood met medewerking van de merkeigenaren meer dan 3000 supermarktproducten te kunnen beoordelen op duurzaamheid. De consument krijgt daarmee inzicht in de mate waarin producten ten aanzien van hun concurrenten beter zijn voor mens, milieu en economie.
Vanuit hun eigen politieke overtuiging spreken politici de merkeigenaren van voedsel- en drankproducten aan op hun verantwoordelijkheid. Alexander Pechthold, fractievoorzitter van D66, stelt:”D66 staat voor een duurzame samenleving en daarom vinden wij het belangrijk dat de productiewijze van goederen inzichtelijk is. Ik vraag u daarom de vragenlijst van Fairfood in te vullen en op te sturen. Zodat ook uw bedrijfsvoering transparant is”. Ook fractievoorzitter van de SP Jan Marijnissen ziet graag dat de Product Fairness Questionnaire door bedrijven wordt ingevuld: “Ik roep u op, omdat we er allemaal belang bij hebben duidelijkheid te hebben over de gebruikte grondstoffen, de gebruikte werkmethodes, enzovoorts”‘.
Joël Voordewindt, Tweede Kamerlid van de ChrisenUnie, die recent de WMO-motie indiende om bedrijven die niet kunnen garanderen dat hun producten geheel vrij zijn van kinderarbeid te onthouden van Nederlandse overheidssteun, verwoordt de oproep aan de voedsel- en drankproducenten als volgt: “Als fractie vinden wij het invullen van de Product Fairness Questionnaire zeer belangrijk. Op die manier komt er zoveel mogelijk kennis beschikbaar over de producten en hun herkomst. Dat is van belang, zeker als de producten gemaakt zijn met kinderarbeid. Wij vragen uw medewerking voor het invullen van de vragenlijst”.
Fairfood krijgt ook steun over de grens. Corine Wortmann, Europarlementariër voor het CDA in de EPP fractie, zegt: “We houden er niet van om er allemaal weer wetten van te maken, maar als u hieraan meewerkt, dan doet de markt zijn werk. Dan kan de consument kopen wat hij wil en weten wat hij koopt”.