Lopen wordt als een van de meest duurzame sporten beschouwd. Om te weten te komen hoe lopers denken over hardlopen en het milieu, ondervroeg Brooks Running 3.639 hardlopers in Europa en de VS*. Hieruit blijkt dat bijna alle lopers (92%) iets extra’s doen om hun run duurzamer te maken. En twee derde van de lopers heeft al een duurzame hardloopuitrusting. Meer dan acht van de tien lopers gaven aan dat ze bereid zijn meer kilometers te lopen als een bedrijf bomen zou planten voor elke kilometer die ze lopen. Brooks geeft hen de kans om dat te doen door een Strava Challenge te lanceren in samenwerking met het in de UK gevestigde goed doel Earth Runs. Dit zal plaatsvinden tijdens Earth Week, van 18 tot 24 april. Het doel is om 100 rondjes om de aarde te lopen en daarmee 20.000 bomen te planten.
Mensen kunnen hun run duurzamer maken door kleine maar belangrijke keuzes te maken. Bijvoorbeeld door ervoor te kiezen om vanuit huis te gaan lopen in plaats van de auto te nemen naar de trainingslocatie. Bijna de helft van de lopers (46%) doet dat, vooral lopers uit Italië (56%) en Duitsland (56%). De lopers uit Nederland (39%) en de Verenigde Staten (32%) blijven een beetje achter. Van alle landen doen lopers in Italië de meeste moeite om hun run duurzamer te maken: 97% van de Italianen doet iets extra’s, zoals een herbruikbare waterfles gebruiken of de verpakking van hardloopgels recyclen. Spanje volgt op de voet met 96%. In het Verenigd Koninkrijk, Nederland en de Verenigde Staten doet 11% van de lopers niets extra’s om hun loop duurzamer te maken.
Ploggen steeds populairder
Een andere manier om een run duurzamer te maken is door te ploggen. Afval oprapen tijdens het hardlopen wordt steeds populairder onder lopers. Op dit moment raapt 22% van de lopers regelmatig afval op dat ze op hun pad tegenkomen. Ploggen is het meest populair in de Verenigde Staten (32%) en het minst populair in Spanje (17%) en het Verenigd Koninkrijk (19%). Een opmerkelijk resultaat is dat de meeste lopers zeggen dat ze bereid zijn om tijdens hun run drie stuks afval op te rapen en in de vuilnisbak te gooien om zo een impact te hebben op het milieu (81%).
Stap voor stap
Matthew Dodge, managing director van Brooks Running in de EMEA-regio: “Brooks streeft naar een CO2-uitstoot van nul in 2040, omdat we verantwoordelijkheid moeten nemen voor onze impact op de aarde. We zetten stappen, groot en klein, want beweging betekent verandering. Onze Ghost-schoen is bijvoorbeeld CO2-neutraal. En vanaf 2023 zullen we al onze schoenen maken van 100% gerecycled polyester. Deze Strava-uitdaging samen met Earth Runs is weer een kleine stap om een verschil te maken – stap voor stap dus. Samen met onze wereldwijde community van lopers zullen we 100 rondjes rond de wereld lopen en 20.000 bomen planten.”
Van de lopers vindt 78% het belangrijk dat hun favoriete hardloopmerk werkt aan het verkleinen van de CO2-voetafdruk. Twee derde van de lopers heeft al een duurzamere hardloopuitrusting. Tijdens het winkelen kijkt bijna de helft van de lopers of de hardloopuitrusting duurzaam is gemaakt. Maar 33% zegt ook dat het niet gemakkelijk is om dit vast te stellen. Lopers verwachten van hardloopmerken dat ze duurzaamheidsdoelen stellen en transparant zijn over de voortgang.
* Het onderzoek werd uitgevoerd door EM Onderzoek onder 3.639 hardlopers (52% mannen en 48% vrouwen) in zeven landen: het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Spanje, Italië, Duitsland, Nederland en de Verenigde Staten.