De overheid stimuleert een elektrische auto leasen of kopen al jaren met allerlei belastingvoordelen. De verkoop van elektrische voertuigen gaat echter zo goed, dat het stimuleringsbeleid vanaf 2022 versoberd is. De overheid richt zich vanaf nu met name op particuliere rijders. Wat is er allemaal veranderd ten opzichte van 2021? En van welke voordelen kunnen zakelijke rijders nog wel gebruik maken?
Lagere bijtelling
Zakelijke rijders die een elektrische auto leasen betalen een lager bijtellingspercentage dan auto’s met een verbrandingsmotor. De bijtelling is een percentage van de cataloguswaarde van de auto. Er is ten opzichte van 2021 niks veranderd aan het bijtellingspercentage voor zakelijke rijders. Er zijn twee tarieven voor de bijtelling: 16 procent en 22 procent. De bijtelling is afhankelijk van de CO2-uitstoot van de auto. Voor volledig elektrische auto’s met een cataloguswaarde van maximaal €35.000 geldt een bijtellingspercentage van 16 procent. Is de auto duurder? Dan betaalt men over het meerbedrag het volledige bijtellingspercentage van 22 procent. Vanaf 2026 geldt voor alle elektrische auto’s een bijtellingspercentage van 22 procent.
MIA en VAMIL
De MIA (milieu-investeringsaftrek) en de VAMIL (Willekeurige afschrijving milieu-investeringen) zijn twee subsidies waar ondernemers gebruik van kunnen maken. Deze subsidies stimuleren om te investeren in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen. Helaas zijn deze twee subsidies vanaf 2022 niet meer van toepassing op elektrische personenauto’s. Dat komt omdat de overheid vindt dat elektrisch rijden ook zonder deze subsidies toegankelijk is voor ondernemers. Waterstofauto’s, auto’s met geïntegreerde zonnecellen en de meeste elektrische bestelwagens komen wel nog in aanmerking voor deze twee subsidies.
Verlaagde energiebelasting voor laadpalen
Eigenaren van openbare laadpalen kunnen ook in 2022 profiteren van de verlaagde energiebelasting op openbare laadpalen. Het tarief over de eerste 10.000 kWh (1e schijf) die wordt geleverd aan de elektrische auto, is verlaagd tot het tarief uit de 2e schijf. De exacte tarieven vindt men op de website van de Belastingdienst. Deze maatregel is nog heel 2022 van toepassing.
Tot 2025 geen wegenbelasting voor elektrische auto’s
Voor elektrische auto betaalt men de komende jaren geen wegenbelasting. Dit zal vanaf 2025 gaan veranderen. Dan betaalt de autobezitter 25 procent van het normale tarief. Vanaf 2026 betaalt iedereen het normale tarief. Voor plug-in hybride auto’s met een CO2-uitstoot van 1 tot en met 50 gram per kilometer geldt tot 2024 een halftarief. In 2025 wordt dat 75 procent en vanaf 2026 betaalt men 100 procent.
Belasting van personenauto’s en motorrijwielen (bpm)
Volledig elektrische auto’s blijven ook in 2022 vrijgesteld van bpm. Bpm is de belasting van personenauto’s en motorrijwielen. De hoogte van de bpm hangt af van de CO2-uitstoot van de auto. De bpm-vrijstelling voor volledig elektrische auto’s geldt tot en met 2024. Vanaf 2025 geldt voor elektrische auto’s een vast tarief van 360 euro.