“De introductie van Good Origin is een verlengde van onze winnende Europese formule en helpt ons bij het implementeren van duurzaamheid als onderdeel van een levensvatbare bedrijfsstrategie voor koffieproducenten,” aldus Mike DePriest, senior brand manager, Sara Lee Foodservice. “Een uitgebreide benadering van duurzaamheid via ons samenwerkingsverband met UTZ CERTIFIED Good InsideÃ?? is zakelijk gezien verstandig voor zowel onze klanten als ons bedrijf. Het biedt klanten geweldig smakende koffie waarvan ze weten dat deze op een verantwoorde wijze is geproduceerd – door het met elkaar in evenwicht brengen van people, planet and profit,” aldus DePriest.
Sara Lee is de grootste koper ter wereld van UTZ CERTIFIED Good Inside duurzame koffie. De afgelopen vier jaar heeft Sara Lee acht maal zoveel verkocht van haar duurzame koffie: van 2.500 ton in 2004 tot de 20.000 ton die in 2008 zal worden aangekocht. Sara Lee heeft haar Good Origin merk geïntroduceerd in landen zoals Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Denemarken, waar de vraag van de consument naar duurzame koffie snel groeit.
Volgens UTZ CERTIFIED Good Inside, is de verkoop van haar gecertificeerde duurzame koffie de afgelopen vijf jaar tien maal zo hoog geworden. De organisatie geeft aan dat dit te danken is aan de ontwikkeling van de houding van de consument, waaruit steeds meer een wens blijkt naar kwaliteitskoffie in combinatie met bezorgdheid over in hoeverre de koffieproductie van invloed is op lokale gemeenschappen in landen waar koffie wordt verbouwd.
“Sara Lee heeft zich al jarenlang verantwoordelijk opgesteld op de koffiemarkt en de samenwerking met UTZ CERTIFIED Good Inside toont haar groeiende commitment aan duurzame kwaliteit aan,” vertelt Graham Mitchell, general manager, U.S., UTZ CERTIFIED Good Inside. “Sara Lee laat dat commitment in feite zien door het verdubbelen van haar aankoop van gecertificeerde duurzame koffie van 2007 tot 2008.”
Een scala aan Amerikaanse markten vormt de doelmarkt voor Good Origin duurzame koffie, zoals colleges en universiteiten, bedrijven en fabrieken, gezondheidszorg, hotels, nationale restaurants, convenience stores en commerciële voedselactiviteiten. De nieuwe UTZ CERTIFIED Good Inside koffie is verkrijgbaar in drie variëteiten onder het Good Origin Premium label (Moyobamba Peru, Terrenos Gemelos en Copita Madura Decaf) en in drie variëteiten onder het Good Origin Gourmetlabel (Pluma de Oaxaca, Tres Joyas en Copa Oscura Decaf). Elke variëteit is verpakt in een NaturalBox doos, vervaardigd uit 100 procent post-consumer-recycled materialen.
UTZ CERTIFIED Good Inside’s wereldwijde certificatieprogramma bepaalt de norm voor verantwoorde koffieproductie en -sourcing. Het biedt een op de markt gebaseerd businessmodel, supply chain transparantie en geloofwaardige programma-eisen waarbij het gaat om economische levensvatbaarheid, sociale verantwoordelijkheid en bescherming van het milieu. Door de UTZ-certificatie is Good Origin koffie is traceerbaar van boerderij tot koffiekop: de consument kan een bezoek brengen aan www.goodorigin.com en in het drop-down menu de broncode selecteren die in zwarte letters is vermeld op de voorzijde van de zak om de specifieke origine van de koffie te bepalen.