‘Het is nu nog erg onduidelijk wat maatschappelijk verantwoord ondernemen is’, stelt Swinkels. ‘Wie bepaalt immers of iets duurzaam is? Het bedrijfsleven? De overheid? De consument? Ngo’s?’
MVO 2.0
In de toekomst zal dat alleen nog de burger/consument zijn, voorspelt Swinkels. Dat zal gebeuren via het principe van Web 2.0, waarbij internet steeds meer een wereldwijd platform wordt waarin gegevens van gebruikers worden verzameld.
‘MVO (maatschappelijk verantwoord ondernemen, red.) wordt daarom MVO 2.0 De burger gaat veel meer direct communiceren met bedrijven, overheid en politiek. Die gegevens worden herverdeeld en vormen dan een nieuwe mening over duurzaamheid. Burgers zullen zo bepalen wat acceptabel is.’
Standpunt
Diezelfde burger of consument wordt vervolgens vertegenwoordigd door de retail. ‘En die brengt hun standpunt bij ons naar binnen. De producenten worden zo dus online beïnvloed’, aldus Swinkels.
Open
Hij roept bedrijven dan ook op om open(er) te gaan communiceren. VanDrie Group doet dat al, onder meer door het uitbrengen van een openbaar maatschappelijk jaarverslag. Ook geeft ze informatie over de productie van kalfsvlees aan reizigers van KLM.
VanDrie levert sinds kort kalfsvlees op intercontinentale vluchten van de luchtvaartmaatschappij. De reiziger krijgt daarbij een folder over de werkwijze van VanDrie. ‘Ik vind dat heel belangrijk omdat we de consumenten moeten laten zien wat we doen en hoe we het doen’, aldus Swinkels.