In 2009 verscheen op deze website een artikel over het verduurzamen van de festivalbranche. Een van de genoemde evenementen was Lowlands, dat op dat moment al bezig was met afbreekbare bierbekers, waterstofaggregaten en groene(re) campings. In de tussentijd heeft het festival een inhaalslag gemaakt die veel andere bedrijfstakken het nakijken geeft. Met name door de solar carport, die dit jaar operationeel wordt.
’s Werelds grootste solar carport
Ondernemen is vooruitzien, en niet alleen op commercieel gebied is Lowlands al sinds de jaren ’90 een trendsetter. Naast het boeken van de meest urgente acts in de muziekwereld staat Lowlands zich voor op de groene aspecten van het driedaagse festijn in de polder nabij Biddinghuizen. Werd er in de jaren ’90, de Lowlands-kindertijd, al rekening gehouden met vegetariërs en veganisten, anno 2022 is het festival een voorloper als het gaat om energieverbruik. Hoe de permanente solar carport financieel tot stand kwam, is onbekend. Er bestaan subsidies maar een duurzame lening aanvragen was net zo goed een mogelijkheid. De grootste solar carport ter wereld, met 90.000 zonnepanelen goed voor de stroomvoorziening van 10.000 huishoudens, is nu hoe dan ook een feit.
Ruim 200 vervoersbewegingen per jaar minder
Hoe het publiek naar Lowlands komt, daar heeft men weinig controle over – wel worden bezoekers gestimuleerd om per openbaar vervoer of fiets te komen. Om de eigen transportbewegingen in te perken, zijn loodsen gebouwd waar materialen worden opgeslagen. Ook is een deel van het terrein van asfalt voorzien, zodat de jaarlijkse 35 ritten met alleen al rijplaten niet meer nodig zijn. Andere spullen die normaal gesproken gehuurd worden, zijn aangeschaft of vervangen door alternatieven. Een voorbeeld hiervan zijn de permanent neergezette betonblokken die lichttorens ongevoelig voor windstoten maken. Het huren van contragewichten hoeft niet meer. Al met al heeft Lowlands ruim 200 vervoersbewegingen per jaar kunnen schrappen.
Meedenkend publiek
Onder het kopje Green & Clean is te lezen op welke vlakken het festival nog meer maatregelen neemt om onze planeet zo min mogelijk te belasten. Lowlands kent daarin het voordeel dat de doelgroep meegaand is: publiek en festival delen de duurzaamheidsgedachte. Het is niet altijd te zien aan de berg afval die jaarlijks op de maandag na de festiviteiten op het terrein ligt, maar met behulp van allerlei slimme marketingacties worden de muziekliefhebbers aangespoord om mee te denken. Vanzelfsprekend volgen andere festivals dit voorbeeld en is de gedraaide maatschappelijke wind in de hele branche te voelen, van Vlieland (Into The Great Wide Open) tot Landgraaf (Pinkpop). Aan dat groene imago is dus hard gewerkt.