Algemeen directeur Mirjam de Rijk licht toe: ‘De meeste mensen weten niet dat ze met het drinken van een glas melk bijdragen aan het verdwijnen van het regenwoud terwijl ze dit helemaal niet willen. Als je dan ook nog weet dat duurzame soja volgens onderzoek nauwelijks een cent meer kost per pak melk, dan vraag je je toch echt af waar bedrijven als Friesland Foods nog op wachten!’
De campagne Voor mij? Graag zaagselvrij! start met het openen van een actiesite op
www.natuurenmilieu.nl/zaagselvrij waar verontruste consumenten een protestmail kunnen sturen aan Friesland Foods. Ook valt er deze week een speciale uitgave van het tijdschrift Terra van Natuur en Milieu op de mat bij duizenden mensen in de zuivel- en vleessector: van boer tot kaasverkoper. Later volgen radiospotjes, advertenties in kranten, filmpjes op YouTube en ludieke acties bij supermarkten. ‘De druk wordt net zo lang opgevoerd tot het bedrijf harde toezeggingen doet en mensen weer met een gerust hart Friesche Vlag melk kunnen drinken,’ aldus Mirjam de Rijk.
Later in de campagne richt Natuur en Milieu zich op andere zuivelproducten en de vleessector.
Meer informatie over de campagne en antwoorden op een aantal veelgestelde vragen over deze problematiek, interessante cijfers en een overzicht producten die al ‘zaagselvrij’ zijn, vindt u op: www.natuurenmilieu.nl/zaagselvrij