Bud lanceert vandaag een nieuwe tv-commercial die benadrukt dat elk blikje, flesje en fust van Bud in Nederland wordt gebrouwen met honderd procent hernieuwbare elektriciteit. Het biermerk wil met de campagne de nieuwe duurzame keuze met haar consumenten vieren. De tv-commercial gaat op 8 maart live en zal tot en met september 2022 op alle bekende tv-zenders en digitale kanalen te zien zijn.
Caroline Klaassen, Marketing Manager Bud: “Consumenten kijken terecht naar bedrijven hoe zij zelf stappen kunnen zetten als het gaat om hun eigen CO2-uitstoot. Als wereldbekend biermerk kunnen wij een verschil maken en die verantwoordelijkheid voelen we. Door Bud met honderd procent hernieuwbare elektriciteit te brouwen, bieden we de consument een duurzamere optie. Zeven van de tien Nederlanders levert namelijk graag een bijdrage om klimaatverandering tegen te gaan. In februari 2019 verkondigde Budweiser – zoals het merk in Amerika heet – deze boodschap al op het grootste podium ter wereld, de Super Bowl-show. Met Bud als gevestigd merk in het Nederlandse bierschap, is het tijd om nu ook in Nederland te vieren dat Bud met 100% hernieuwbare elektriciteit wordt gebrouwen.”
De tv-commercial van het AB InBev-biermerk opent met een dalmatiër, en het iconische Bob Dylan-nummer ‘Blowin’ in the wind‘. We zien de oren en wangen van de gevlekte hond wapperen in de wind. Dan zoomen we uit en zien we dat hij op een kar zit die door Buds karakteristieke Clydesdales door een gerstveld wordt getrokken. De camera zwenkt uit en een landschap vol windturbines wordt onthuld. Dan verschijnt de boodschap: elke Bud wordt nu gebrouwen met honderd procent hernieuwbare elektriciteit.
Nieuwe initiatieven in 2022
Bud brouwt al sinds 2019 het bier voor de Nederlandse markt met hernieuwbare elektriciteit. Iets wat sinds begin vorig jaar terug te zien is op de verpakkingen door het 100% Renewable Electricity logo. Dit jaar worden nieuwe stappen gezet. Samen met ontwikkelaar van projecten met duurzame energie BayWa r.e. opent de brouwer twee nieuwe zonnestroomparken in Spanje. Hiermee brengt AB Inbev samen met BayWa r.e. extra hernieuwbare energie in het energielandschap, voldoende om alle veertien brouwerijen in West-Europa te voorzien. Één daarvan zal de Budweiser Solar Farm heten en 250 gigawattuur duurzame elektriciteit per jaar zal leveren. Dit is voldoende om het equivalent van 670.000 Europese woningen of 100.000 voetbalwedstrijden in een stadion per jaar van stroom te voorzien. De brouwer heeft de ambitie om haar vijf grootste brouwerijen in Europa al in 2028 naar ‘Net Zero’ te brengen.
Bud in Nederland
In 2019 kwam Bud naar Nederland. Het merk dat in Amerika bekend staat als Budweiser, The King of Beers, is het grootste biermerk ter wereld. De internationale premium pilsener zet de laatste jaren in op het inspireren van consumenten om de regie over hun eigen leven te pakken, dromen na te jagen en te staan voor waar je in gelooft.