Made-By is ruim drie jaar geleden opgezet op initiatief van de ontwikkelingsorganisatie Solidaridad. Die introduceerde in 2001 het jeansmerk Kuyichi om te laten zien dat ook modische kleding duurzaam kan worden gemaakt; milieuvriendelijk en onder goede arbeidsomstandigheden. Door het succes ervan – het label wordt alleen in Nederland in meer dan 250 zaken verkocht – ontwikkelde het Made-By als communicatiemiddel voor merken die gaan voor duurzaamheid en goede arbeidsomstandigheden bij hun leveranciers.
“Solidaridad probeerde eind jaren negentig merken als Diesel, G Star en H&M op hun verantwoordelijkheid te wijzen, maar dat bleek veel te vroeg. De labels waren zo bezig met mode als identiteit, daarin paste geen duurzaamheid. Die werd nog veel te veel geassocieerd met geitenwollen sokken”, vertelt Huis in ’t Veld. Bij Made-By hebben zich inmiddels 27 modelabels aangesloten. Dat betekent onder meer dat zij inzicht geven in het proces om tot volledig duurzame collecties te komen.
Zij worden bij de duurzame productie geholpen door Made-By. Merken die zich erbij hebben aangesloten en daardoor het blauwe knoopje in de artikelen mogen naaien, zijn onder andere Edun, Hupsakee, Imps&Elfs, Intoxica, Little Feet, Nomad en Jackpot van IC Companys. Inmiddels praat Made-By ook met verscheidene grote internationale bedrijven uit België, Duitsland, Groot-Brittannië en Denemarken. Zij hebben te kennen gegeven duurzame collecties te willen gaan maken en zich daarom bij Made-By te willen aansluiten.
“Wij hopen dit jaar nog meerdere grotere bedrijven binnen te halen”, aldus Huis in ’t Veld. De interesse bij een toenemend aantal grote bedrijven voor Made-By is voor de organisatie reden om ook domicilie te kiezen in het buitenland. Het hoofdkantoor blijft gevestigd in Amsterdam. “Als de grote bedrijven, waar we nu mee in gesprek zijn, zich aansluiten kan dat een grote doorbraak betekenen in de markt. Het duurzaam maken van mode kan dan wel eens in een stroomversnelling raken.”
Volgens Huis in ’t Veld zijn meerdere grote bedrijven op hun eigen manier bezig duurzaamheid te vertalen in hun collecties. Hij noemt onder meer Nike, Walmart, GAP, en C&A. “Ik zie twee bewegingen in de markt van duurzame mode: steeds meer bedrijven zijn transparant in wat ze doen om verantwoordelijke collecties op de markt te brengen en ze doen dat op het gebied van zowel milieu als sociaal.” De tijd dat merken bij MADE-BY aanklopten om het knoopje als marketingspeeltje te gebruiken, is langzamerhand verleden tijd. “Als je dat wil, koop dan een t-shirt van biologisch katoen en hang dat in je etalage.”