De drie organisaties Oxfam-Wereldwinkels, Vredeseilanden en Max Havelaar vroegen aan voorbijgangers om elkaar of om een wildvreemde te zoenen. De actie moest bij de grootdistributie de liefde aanwakkeren voor eerlijke handel in het algemeen, en voor producten van eigen bodem in het bijzonder, was de boodschap. “De supermarkten geven de NGO’s een hartelijke kus terug”, reageert Velge in dezelfde Valentijn-stijl.
Velge: “De actie focust in de eerste plaats op de relatie van de supermarkten met kleinere producenten uit het eigen land. Voor de huismerken die gemiddeld een derde van het assortiment in de supermarkt uitmaken, wordt vooral samengewerkt met lokale producenten. De relaties van de supermarkten en hun leveranciers worden bepaald door gedragscodes die de handelaars zichzelf opleggen en die leiden tot lange termijnrelaties met (kleinere) producenten”.
Eén van de pijnpunten die de NGO’s aanhaalden, is de slechte prijszetting in de grootdistributie, ondermeer door concurrentie tussen ketens onderling. “Er is regelmatig overleg tussen de handelaars en de landbouwsector. Maar wij kunnen niet verkopen wat de mensen niet willen. Zo is er in Europa een melkplas en wil men in het spel van vraag en aanbod toch nog verkopen, dan moet men diversifiëren, zoals de kleinere producten doen met streekproducten”, aldus Velge.
Doordat een aantal kleinere producenten in de ketens terechtkwamen, zijn zij trouwens uitgegroeid tot Europese spelers, aldus Velge. Getuige daarvan Sunco (limonade), Galler (chocolade), Gillian (chocolade), of nog Bister (mosterd).