Tijdens de Week van de Circulaire Economie is er aandacht voor initiatieven die een bijdrage leveren aan de transitie naar een circulaire economie. 2BHonest zet in deze week klanten op het podium die met circulariteit aan de slag zijn gegaan. De bedrijven delen in onderstaande video’s met veel enthousiasme hun ambities, geven een kijkje achter de schermen en onthullen hun grootse uitdagingen.
Circulair installeren bij Techniek Nederland
De grootste uitdaging voor Techniek Nederland was het meekrijgen van kleine bedrijven en MKB in circulaire activiteiten. Door middel van vlogs over installateurs en hun circulaire initiatieven is er een breder draagvlak ontstaan voor circulaire doelen en ambities. Laurens de Vrijer ziet nu dat er vanuit de branche steeds meer circulaire activiteiten ontstaan en ideeën vanuit de bedrijven worden aangedragen .
Circulaire verpakkingen bij Vepo Cheese
Vepo Cheese heeft de ambitie gesteld om circulaire verpakkingen te gebruiken voor hun kazen. Al snel kwamen ze er achter dat dit een grote uitdaging is. Want hoe vind je een verpakkingsmateriaal dat circulair is én dat de voedselveiligheid en kwaliteit van een product garandeert? Marlou Bink-Verkleij van Vepo Cheese vertelt dat ze deze uitdaging alleen het hoofd kunnen bieden door medewerking van het hele team en de juiste partnerschappen.
Circulariteit meten bij Swinkels Family Brewers
Royal Swinkels Family Brewers’ purpose is om het bedrijf mooier door te geven aan de volgende generatie. Marthijn Junggeburth legt uit dat dat leidde tot hun strategie circulair odnernemen. Daar begon de uitdaging, want hoe pak je zoiets aan, en hoe maak je circulariteit meetbaar?
Samen met 2BHonest is de Swinkels Circularity index ontwikkeld die bestaat uit drie pijlers; inkoop, productie en hergebruik. Marthijn geeft als inzicht mee om ambities echt concreet te maken door ze te koppelen aan doelstellingen. Daarnaast is het volgens Marthijn belangrijk dat iedereen, van CEO tot werknemer, het belang van circulariteit kent en dit uitdraagt.
Circulair bouwen bij TBI
Hoe kan je de theorie van circulariteit koppelen aan tastbare doelen? En dat voor 18 verschillende bedrijven tegelijk? TBI stond voor deze uitdaging en werkte aan een duurzame strategie.
Afgelopen jaar ontwikkelde TBI samen met 2Bhonest hun circulariteitsstrategie. Aan de hand van dialoogsessies met alle ondernemingen werden 5 impact gebieden vastgesteld. Elk impactgebied kreeg ambities die weer concreet werden gemaakt met doelstellingen én KPI’s. Marco Peppel vertelt dat het erg belangrijk was om niet te wachten op de achterblijvers maar iedereen tegelijk te stimuleren om hun eigen impact te verbeteren. Door de strategie uit te zetten, kunnen alle ondernemingen van TBI zelf aan de slag met het verbeteren van hun circulariteit.