Alles wat we gebruiken, dragen, kopen, verkopen en eten heeft water nodig om te maken. Wist je bijvoorbeeld dat er voor de productie van één spijkerbroek maar liefst 8000 liter water nodig is?! Om aandacht te vragen voor dit enorme verbruik en om zelf duurzamer te leven deden 8 verschillende waterschappen mee aan de ‘Footprint Challenge’. Het doel van deze challenge was om in 40 dagen hun (water)voetafdruk te verkleinen.
Het was een spannende strijd tussen maar liefst 89 teams om impact te maken voor een duurzamere wereld. En dat is hard nodig, want als iedereen op de wereld zou leven als de gemiddelde Nederlander zijn er 3 Aardes nodig…
Waarom een Footprint Challenge
Het idee om een Footprint Challenge voor Waterschappen te organiseren kwam van Waterschap Aa en Maas. “Wij hebben grote ambities op het gebied van klimaat, circulariteit en duurzaamheid. Een challenge om medewerkers van binnenuit hierbij te betrekken leek ons dan ook supergaaf. Nog gaver zou het zijn om dit samen met andere waterorganisaties te doen en zo de bewustwording bij nog meer collega’s te vergroten. Het laatste zetje gaf ons de gemeente Amsterdam die ons een enthousiast verhaal vertelde over hun Footprint Challenge succes. Uiteindelijk zijn we met acht Waterschappen de uitdaging aangegaan. Hoe mooi is dat!” aldus Nicole van Heeswijk van Waterschap Aa en Maas.
Alle Waterschappen zijn bezig met thema’s zoals circulariteit, de energietransitie en klimaatadaptatie. “Het waterschapswerk biedt heel veel kansen om hierin een verschil te maken, maar daarvoor heb je wel een groene mindset nodig. Door mee te doen aan de Footprint Challenge hoopten we al onze collega’s enthousiast te maken over kleine en grote acties waarmee we onze gezamenlijke footprint kunnen verkleinen. Hoe meer we thuis zo denken, hoe beter we dat in ons werk ook kunnen.” aldus Dorien ter Veld van het Waterschapshuis.
Elkaar inspireren
544 medewerkers van het Waterschapshuis, Hoogheemraadschap van Delfland, Hoogheemraadschap van Schieland en Krimpenerwaard, Waternet, Waterschap Aa en Maas, Waterschap Hollandse Delta, Waterschap Limburg en Wetterskip Fryslân hebben 40 dagen lang stappen gezet om hun voetafdruk te verkleinen én hun handafdruk te vergroten.
Om elkaar te inspireren werden door deelnemers van alle organisaties tips en ervaringen gedeeld in de Footprint Community. Dit leverde leuke interactie op. Dorien ter Veld: “Zo tof om al die berichten en foto’s te zien. Iedereen is op andere manieren met duurzaamheid bezig. Voor mijzelf was deze challenge het laatste zetje om over te stappen naar een duurzame bank. Dat is ook fijn aan deze challenge. Het gaat er totaal niet om ‘wat je allemaal niet zou mogen’. Het gaat er vooral om hoe het op een leuke manier beter kan.”
Meer dan 20.000 duurzame acties
Elke week doken we in een nieuw thema, zoals energie, circulariteit, eten en natuurlijk kon het thema water niet ontbreken. Met kleine acties in het dagelijks leven hebben de deelnemers voor positieve impact gezorgd. In totaal hebben de deelnemers samen meer dan 20.000 duurzame acties gedaan en hun voetafdruk verkleind met 102 hectare (berekend op jaarbasis). Dat zijn 143 voetbalvelden!
Voor de meeste deelnemers speelde duurzaamheid al een rol in hun leven. Toch geeft 76% aan dat de Footprint Challenge heeft geholpen om zich meer bewust te worden van hun eigen levensstijl en hun impact op het milieu. En 92% geeft aan dat ze hun gedrag hebben veranderd door de Footprint Challenge. Niet alleen hebben deelnemers elkaar geïnspireerd, ze hebben met hun handprint acties ook nog eens ieder gemiddeld 7 mensen buiten de challenge geïnspireerd om ook hun voetafdruk te verkleinen.
Winnende organisatie
De Footprint Challenge was een battle tussen acht organisaties. Wetterskip Fryslân wist de meeste punten te behalen en won als organisatie deze allereerste editie van de Footprint Challenge voor Waterschappen! “Het is een grote eer om deze eerste editie van de Footprint Challenge tussen Waterschappen gewonnen te hebben! Ik ga ervan uit dat we in 2022 de titel mogen verdedigen.” Arjan van den Hoogen van Wetterskip Fryslan.
Op naar de volgende!
In de herfst start een nieuwe editie van de Footprint Challenge voor Waterschappen. En dit keer nodigen we ook andere waterorganisaties uit! Dus werk jij bij een waterorganisatie en wil jij in 2022 Wetterskip Fryslân verslaan? Neem dan contact op! Werk je niet bij een waterorganisatie? Ga dan de strijd aan met je collega’s in een eigen Footprint Challenge.
Over The Footprint Challenge
We staan als samenleving voor een enorme uitdaging die we alleen samen kunnen oplossen. Het is daarom essentieel voor organisaties om medewerkers te betrekken bij duurzaamheid. The Footprint Challenge biedt een interactief bewustzijn & gedragsverandering programma dat medewerkers op een leuke, speelse manier betrekt bij duurzaamheid. Zo helpen wij sinds 2014 organisaties wereldwijd om te verduurzamen van binnenuit.