Er gloort een nieuw energietijdperk.
Fossiele energieschaarste en energieafhankelijkheid raakt de economische positie van vrijwel elk land op aarde en stimuleert overheden en ondernemingen tot innovatie van hun energiehuishouding. Olie en gas raken deze eeuw op, de CO2-emissie moet omlaag. Het moet anders. Voor het rijke Westen is het geleidelijk afbouwen van de huidige olieverslaving dan ook een vanzelfsprekende keuze. En dat kan. Steeds meer alternatieve, recyclebare energiebronnen blijken economisch én ecologisch te renderen. Biomassa, maar ook wind, zon of de geothermische energie openen nieuwe wegen naar een duurzame toekomst. Stap voor stap winnen ze terrein. In Brazilië rijdt iedereen op een mix van benzine en ethanol gewonnen uit suikerriet, in Noord-Afrika bestaan plannen voor de realisatie van een zonne-energienetwerk dat een deel van Europa van energie kan voorzien. En ook Nederland herbergt allerlei inventieve plannenmakers die Nieuwe Energie als kans omarmen. Pioniers en projecten die vooruitlopen op het eerste olieloze energietijdperk en geloven in de kracht van alternatieve brandstoffen. Geen fata morgana, maar een kans. In Nederland. Mondiaal.
Naar een nieuw elan.
Een slechte koopman laat zich overvallen door de schaarste, een goede koopman anticipeert daar op. Nederland staat bekend om zijn goede koopmanschap. Maar om de energietoekomst van de volgende generaties veilig te stellen is inventiviteit of politieke wil alleen niet genoeg. Of zoals Wubbo Ockels, hoogleraar ruimtevaarttechniek aan de TU Delft en uitvinder, zegt: ‘Wat we nodig hebben is een culturele omslag, een nieuwe mindset.’
Dit magazine gaat over Nieuwe Energie.
Het Verschil neemt het voortouw, wil informeren, inspireren en enthousiasmeren. Laten zien dat het einde van de olie een kansrijk nieuw begin betekent voor duurzame, hernieuwbare energiebronnen. In rap tempo komen nationaal en internationaal initiatieven van de grond – van regeringen, bedrijven, organisaties en individuen. Lumineuze plannen op huiskamerniveau, maar ook fascinerende internationale energiescenario’s.
Daar gaat Het Verschil over.
Over onze energiegeschiedenis, de actualiteit en wat ons op energiegebied staat te wachten. Analyses, plannen, visies en ideeën die het belang van een veranderd energiegebruik erkennen en mensen laten zien die een verschil maken. Een groeiende groep. Gelukkig.
Het Verschil is een initiatief van de Nationale Postcode Loterij.
Het spreekt welhaast voor zich: de Postcode Loterij steunt en stimuleert vele organisaties en mensen die werkelijk wat doen. Die maatregelen nemen, initiatieven ontplooien of werken aan baanbrekende oplossingen. Vorig jaar stelde de Postcode Loterij bijvoorbeeld de hoofdprijs van 500.000 euro beschikbaar aan Igor Kluin, die met zijn Qbox de PICNIC Green Challenge won. En ook de HIER-campagne, een collectief van ruim 40 goede doelen die zich samen inzetten voor het klimaat, wordt in 2008 weer door de Postcode Loterij gesteund. Het zijn opmerkelijke initiatieven die vooroplopen. Net als het tijdschrift Het Verschil, een ander voorbeeld.