De brancheverenigen wijzen op onderzoek van de Europese Commissie naar de uitgangspunten voor het berekenen van de kosten die transport veroorzaakt. De resultaten daarvan worden in het voorjaar verwacht. Nederland moet daarop aansluiten, zeggen de vervoerders, en zorgen dat een eventuele heffing transparant is en vastleggen die gelijk is voor weg, water spoor en lucht. Ook mag er internationaal geen concurrentievoordeel ontstaan voor landen die geen milieumaatregelen nemen.
Volgens de Raad voor Verkeer en Waterstaat, die het advies heeft opgesteld met de VROM-Raad en de Energieraad, is het huidige beleid om de uitstoot van de vervoersector te beperken ‘volstrekt onvoldoende’. Als er niets verandert zal de snelgroeiende transportsector in 2050 de gehele Europese ruimte voor CO2-emissie in beslag nemen.
Automobilisten en bedrijven moeten daarom snel voor de uitstoot betalen, via heffingen of emissiehandel. ‘Een prijskaartje is hard nodig’, concluderen de raden in hun rapport Een prijs voor elke reis.
Deze aanpak moedigt thuiswerken en teleconfereren aan. Verder zou de spoorcapaciteit omhoog kunnen en zouden er meer kantoren en bedrijven bij treinstations of langs het water gebouwd kunnen worden. Maar dit soort maatregelen vergen wel tijd. Volgens commissievoorzitter Marieke van Lier Lels moeten zij daarom hand in hand gaan met CO2-normen voor auto’s, trucks, schepen en vliegtuigen, belastingvoordelen voor zuinige auto’s, CO2-eisen aan brandstoffen en de CO2-gelieerde haven- en landingsgelden.
Volgens verkeersminister Camiel Eurlings haakt het kabinet met zijn klimaat- en kilometerheffingplannen al in op het advies.