In Nederland is Niels Paauw verantwoordelijk voor de marketing en communicatie van Innocent Drinks. De Nederlandse introductie startte bij Amsterdamse broodjeszaken, maar inmiddels zijn de smoothies van het Britse bedrijf ook te koop bij de Bijenkorf, Coffee Company en supermarkten als Jumbo en Dirk van den Broek. Op dit moment lopen tests bij benzinestations als Total en Shell. De Nederlandse tak van de onderneming draait nog wel met verlies. De verwachting is dat in 2009 het omslagpunt bereikt zal worden.
Vijf varianten
Innocent gebruikt de hele vrucht voor een drankje, inclusief alle vezels. Er worden geen kunstmatige toevoegingen gebruikt en dat maakt de houdbaarheid beperkt. Die bedraagt zo’n twee weken vanaf het moment dat ze in het koelvak staan. Twee keer in de week komt een zending vanuit Engeland naar Nederland. Het Nederlandse assortiment bestaat uit vijf verschillende fruitmixen in flesjes van een kwart liter en twee varianten in literpakken. De prijs varieert van 1,79 en 2,49 euro. In Engeland wordt een veelvoud aan smaken aangeboden. Op het hoofdkantoor werken vier vrouwen continu aan nieuwe drankjes.
Concurrentie vooral van vers fruit
Concurrentie heeft Innocent Drinks volgens Paauw vooral van het oorspronkelijke fruit. Voor producten als Hero Fruit2day, Knorr Vie en Appelsientje Groeifruit is hij minder bang, omdat daar extra stoffen aan zijn toegevoegd. Alleen Albert Heijn komt met zijn bereidingswijze in de buurt van de smoothies van Innocent Drinks, aldus Paauw.
Aandacht voor duurzaamheid
Het bedrijf probeert tevens serieus werk te maken van duurzaam ondernemen. De onderneming levert bijvoorbeeld meer zuurstof op dan het CO2- uitstoot. Om dat te realiseren wordt het fruit niet per vliegtuig vervoerd. Bij de inkoop van fruit geldt verder de eis dat de partner een certificaat moet hebben van de internationale organisatie ILO, die toezicht houdt op arbeidsomstandigheden. Ook past de onderneming de milieueisen van de Rain Forest Alliance toe.