Wauw! Gefeliciteerd! Je hebt net de gaafste baan in het bedrijf gekregen. Vol energie en enthousiasme ben je aan de slag gegaan om de wereld een beetje mooier te maken. Na een maand of wat ben je van die roze wolk afgekletterd en vol in de realiteit beland. De voortgang zit er nog niet lekker in en je staat er tamelijk alleen voor. Je trekt de conclusie dat je dit varkentje niet in je eentje gewassen krijgt. Je besluit een team samen te stellen en vraagt jezelf af hoe jouw team er idealiter uit moet komen te zien… Deze blog neemt je mee in de 7 wetten van een goed (geolied) MVO-team.
1. Wees niet vleugellam
Vind een sponsor in het directieteam van jouw organisatie. Een sponsor met wie je af en toe kunt sparren en waarmee je toegang hebt tot het allerhoogste bestuursorgaan. Een goede sponsor helpt jou bij het creëren van de broodnodige slagkracht zodat je niet vleugellam bent. Met de juiste sponsor aan boord koers je sneller naar die gewenste duurzame identiteit.
2. Betrek een change maker (bij je team)
Betrek een changemaker bij je team. MVO verankeren in het DNA van jouw bedrijf is ‘all about change’. Soms trappen we in de verleiding om MVO vooral heel inhoudelijk te maken. MVO is voor een heel groot deel veranderen en vereist een goede changemaker. Veranderen is niet altijd makkelijk voor ons gewoontedieren. Houd daarom de problematiek van veranderen niet bij jezelf. Drijf juist op de expertise van changemakers die kunnen helpen om duurzame veranderingen te versnellen door de betrokkenheid te verhogen.
3. ‘Be loud’
‘Be loud!’ Een MVO team zonder een luide stem laat kansen liggen. De communicatie van de doelstellingen en resultaten zijn voor zowel interne als externe stakeholders extreem belangrijk om impact ‘up to speed’ te krijgen en te houden. Communicatie aanhaken is ongelofelijk belangrijk en gaat veel verder dan marktopportunisme. Het is de sleutel om jouw MVO verhaal te doen laten leven. En waar MVO leeft, is impact. Wie wil dat nou niet?
4. Ontwikkel ‘future proof’
Ontwikkel ‘future proof’ producten en diensten. Verrijk het MVO team met teamleden die dit kunnen versnellen. Het toppunt van MVO borging is wanneer het een uitwerking heeft gekregen in de producten en diensten. Dit betekent dat je zeker teamleden in je MVO team wilt vanuit commerciële rollen en product development. Zij kennen als geen ander de markt en weten wat er nodig is om aan te haken bij de behoeften in de markt. Met slimme mensen uit deze hoek kan jouw productportfolio sneller volledig duurzaam zijn door de focus op MVO-fit te houden.
5. Organiseer multi-disciplinair
Stel een mooi en breed team samen. De eerste vier punten wijzen al aardig in die richting. Om MVO echt goed te borgen in een organisatie is dit echt super belangrijk! Elke onderdeel van de waardeketen is hierbij essentieel. Zonder de buy-in van de verschillende afdelingen is het MVO programma gedoemd om te mislukken. Zoek experts die als aspect verantwoordelijken kunnen acteren in elke van de MVO thema’s die voor jouw relevant zijn. Zo krijg je een krachtig multidisciplinair team dat goed ingebed is in de organisatie.
6. Houd MVO verantwoordelijkheid in de lijn
Leg niet alle verantwoordelijkheid neer bij de MVO manager. De MVO manager bewijst je een enorme grote dienst door de verantwoordelijkheid voor duurzaamheid in de lijn te houden. Dit voorkomt dat de MVO manager slechts een inspiratiebron wordt of erger nog een roepende in de woestijn. Juist door de verantwoordelijkheid in de lijn te leggen krijgt de MVO manager enorm veel medestanders in de organisatie die allemaal verantwoordelijk zijn voor MVO. Eenieder vanuit zijn eigen rol en verantwoordelijkheid. Pas het toe en je zult zien hoe het jouw MVO team empowert.
7. Werk met IPI’s
Tot slot misschien wel de allerbelangrijkste wet. Werk met IPI’s (intrinsiek positief gedreven individuen). Verduurzamen is zoveel leuker en makkelijker als je je team vult met IPI’s. Zij brengen een motivatie dat van heel diep van binnen komt. MVO is voor hen belangrijk. Voor hen is het niet iets wat erbij komt naast bestaande taken. Zij zien het als een kans om positiviteit de wereld in te slingeren. En die kans pakken ze graag, ook al wordt er iets extra’s van hen gevraagd. Alles voor een mooie en positieve wereld!
Conclusie
Hoe je jouw MVO team samenstelt en positioneert in de organisatie doet er echt toe. Jouw succes en happiness als MVO manager zal dramatisch toenemen als je meer en meer in lijn gaat organiseren met deze wetten. Start met de wetten die in jouw invloedsfeer zijn en breid uit totdat je ze allemaal hebt geïmplementeerd.
Jurgen Hoole, directeur Stichting MVO-Register