Bedrijven als Bulgari en Tod’s krijgen een F mee op de schaal van A+ (90-100%) tot F (0 – 49%). WWF onderzocht de 10 belangrijkste beursgenoteerde luxeproducenten ter wereld op zaken als respect voor milieu, arbeidsomstandigheden, mensenrechten en hun communicatie met aandeelhouders. De bevindingen werden samengeteld met de resultaten uit een onderzoek van Covalence, een bedrijf dat de publieke perceptie omtrent een merk monitort door artikels in de internationale pers te scannen. PPR, de eigenaar van Gucci Group, kreeg een D, net als Swatch en Richmont, de Zwitserse horloge- en juwelenmakers. De hoogste graad C+ werd toegekend aan Hermés, L’Oréal, en LVMH.

Volgens onderzoekersAnthony Kleanthous van WWF scoren de meeste luxehuizen hoog in bepaalde categorieën, maar dan weer laag in andere. Hij geeft het voorbeeld van PPR, de eigenaar van Puma, die hoog scoort op het vlak van arbeidsomstandigheden maar laag op vlak van COÃ??-uitstoot. De lage scores zijn vaak een gevolg van de weigering om op bepaalde vragen te antwoorden.

‘Vaak leeft bij de luxehuizen nog de perceptie dat klanten geen moeilijke vragen zullen stellen, maar die tijd is definitief voorbij,’ aldus Kleanthous in de Financial Times. Recent onderzoek van het Amerikaanse Luxury Institute bij 950 rijke Amerikanen bracht aan het licht dat 57% van hen meer wil betalen voor luxe-artikelen indien de maker ervan maarschappelijk verantwoord bezig is. 70% zegt op zoek te gaan naar merken met een superieure maatschappelijke reputatie.

Ondertussen vraagt WWF-UK aan bekende artiesten om zogenaamde ‘dirty brands’ aan de schandpaal te nagelen.