De politiek moet leveranciers gaan verplichten om transparant te zijn over hun stroominkoop, want ook met de nieuwe transparantieregels is het voor energieleveranciers nog steeds te makkelijk om grijze stroom als groen te verkopen. Dat stellen de Consumentenbond, Natuur & Milieu en WISE bij de publicatie van de jaarlijkse stroomranking. ‘Dit probleem woekert al jaren voort, en ondermijnt het vertrouwen van gebruikers in groene stroom’, aldus de organisaties.
De organisaties beoordeelden 41 stroomleveranciers op de duurzaamheid van investeringen, inkoop en de levering van de stroom. De resultaten leiden tot een rapportcijfer voor duurzaamheid. Gemiddeld scoren consumentenleveranciers een 6,6 en zakelijke leveranciers een 4,9.
Inkoop hoofdzakelijk grijs
Tussen de geleverde stroom en de ingekochte stroom zit een groot verschil ten aanzien van de duurzaamheid. Leveranciers op de consumentenmarkt scoren een 8,1 voor levering, maar slechts een 5,8 voor inkoop. Zakelijke leveranciers scoren een 5,9 voor de levering, en een 4,3 voor de inkoop. Dit komt doordat het merendeel van de leveranciers nog steeds vervuilende grijze stroom inkoopt, en het voor levering administratief ‘vergroent’ met certificaten. Deze certificaten, Garanties van Oorsprong, zijn tegen een lage prijs te koop op de Europese stroommarkt, maar dragen nauwelijks bij aan het verduurzamen van de Nederlandse stroommarkt. ‘Groene stroom inkopen bij een windmolenpark of zonneveld heeft veel meer invloed op verduurzaming’, schrijven de onderzoekers.
Transparantie over inkoop
Sinds januari 2020 moeten energieleveranciers een stroometiket publiceren met informatie over zowel de groene als grijze geleverde stroom (full disclosure). Maar daar staat níet op wat voor stroom zij inkopen. Veel consumenten krijgen dus op papier groene stroom geleverd, terwijl de ingekochte stroom niet duurzaam is opgewekt. De organisaties roepen de minister van Economische Zaken daarom op om leveranciers te verplichten transparant te zijn over de inkoop. ‘Consumenten willen een duurzame keuze maken in deze tijd van klimaatcrisis, maar door een tekortkoming in wetgeving is dat nu heel lastig. Dat moet dus anders. Bovendien kunnen de écht groene leveranciers zich nu onvoldoende onderscheiden van de groenwassende massa’, stellen de organisaties.
Consumenten
De meest duurzame energieleveranciers op de consumentenmarkt zijn: Energie VanOns, om | nieuwe energie, Powerpeers, Pure Energie en Vrijopnaam. Zij krijgen een 10. Deze leveranciers kopen namelijk ook duurzaam in. Van de grote drie, is Eneco het duurzaamst, en krijgt een 9,0. Vattenfall wordt beloond wegens zijn duurzame investeringen met een 7,4, Essent behoort tot de grijze achterblijvers met een 4,0.
Bedrijven
Ruim twee derde van de leveranciers scoort een onvoldoende. Ook energiereuzen Eneco (5,5), Vattenfall (6,5), Essent (2,6) scoren op de zakelijke markt aanzienlijk slechter dan op de consumentmarkt. De onderzoekers vinden dit ‘in schril contrast met de groene veren waarmee zij pronken bij consumenten’. De meest duurzame zakelijke energieleveranciers zijn Energie vanOns, om | nieuwe energie en Pure Energie.
Over het onderzoek
Het jaarlijkse Onderzoek Duurzaamheid Nederlandse stroomleveranciers is opgesteld door de Consumentenbond, Natuur & Milieu en WISE. De organisaties willen met het onderzoek de transparantie van de energiemarkt vergroten, consumenten goed informeren en Nederlandse stroomleveranciers aanzetten om duurzame keuzes te maken.