Actievoerders van Greenpeace zijn onaangekondigd het podium van de Effie Awards opgeklommen. Ze onderbraken de presentatie van Humberto Tan om de aanwezige reclame- en marketingbureaus op hun verantwoordelijkheid in de klimaatcrisis aan te spreken. Diederick van den Ende, actievoerder en strateeg bij Greenpeace Nederland: “Het wordt tijd dat jullie je fossiele opdrachtgevers de deur wijzen. Zet je creativiteit niet langer in voor het versnellen van de klimaatcrisis.” Hij wees de organisatie van ‘de Effies’, dé prijs in marketingland voor de meest effectieve reclames, erop dat ze de belangrijkste categorie zijn vergeten: de meest brutale fossiele reclame van 2021. Vervolgens maakte hij de de 5 genomineerden vanaf het podium bekend.
Shortlist: de 5 meest brutale fossiele reclames
1. KLM – Urban Trail
Reclamebureau: DDB Unlimited/ Golazo sports marketing agency
Met de Urban Trail presenteert KLM zich als een sportief bedrijf – best gedurfd als je enorme fijnstofkanonnen in je hangar hebt staan. Ook op scholen is deze campagne alom aanwezig. Helaas brengt de KLM met haar zwaar vervuilende vliegtuigen de toekomst van deze leerlingen in gevaar.
2. Land Rover – Defender
Reclamebureau: Spark44
Land Rover maakt flink reclame voor hun four wheel drive Defender rondom de James Bond-film ‘No Time to Die’. Daarin rijden slechteriken, die een existentieel gevaar vormen voor de mensheid, in de brandstof slurpende SUVs. Toeval?
3. RyanAir – Inenten en gaan
Reclamebureau: Oliver Agency
‘Inenten en gaan.’ Say what?! Luchtvaartmaatschappij RyanAir vliegt ons van de pandemie zo de klimaatcrisis in! Reclame maken voor vliegtickets tegen bodemprijzen waar de samenleving de kosten voor betaalt. En daarnaast maar lobbyen voor meer vliegen.
4. Shell & Staatsbosbeheer
Reclamebureau: WPP
“Shell neemt samen met Staatsbosbeheer de verantwoordelijkheid om bij te dragen aan de klimaatdoelstellingen van Nederland.” Plant een paar bomen en je hebt voor 10 jaar reclame. Belachelijk – hier hebben we niks aan toe te voegen.
5. Vattenfall – Fossielvrije generatie
Reclamebureau: DDB Unlimited
Zo Scandinavisch! Zo fris! Qua gevoel helemaal de Greta-generatie, maar in werkelijkheid nog steeds zó fossiel! Vattenfall bungelt in de duurzame energie-ranglijst van de Consumentenbond onderaan met een 4,3 als rapportcijfer. Met deze campagne verkoopt Vattenfall zichzelf tevergeefs als duurzame gesprekspartner.
Over De Vieze Verkiezing
De Vieze Verkiezing, de verkiezing voor de meest ‘brutale’ fossiele reclame van het jaar, wordt dit jaar voor het eerst georganiseerd. Met De Vieze Verkiezing laat Greenpeace zien dat reclame voor klimaatschade echt niet meer van deze tijd is. Uit ruim 1500 inzendingen koos de jury, bestaande uit Reclame Fossielvrij en Greenpeace, de 5 meest brutale fossiele reclames. Wie gaat er vandoor met deze dubieuze publieksprijs en verdient een heuse Greenpeace-verrassing? Stemmen kan tot en met zondag 30 januari.