Drie aanbieders van duurzame oplossingen voor de glasindustrie gaan samen innovatieve technologie toepassen om de stevigheid van glazen flessen te vergroten, zodat het gewicht ervan aanzienlijk kan worden verminderd. De drie partners zijn Dassault Systèmes, Ardagh Group en EXXERGY. Zij maken gebruik van ‘virtual twins’ om een speciale coating voor de iconische Johnnie Walker-fles te ontwikkelen. Deze coating moet ervoor zorgen dat de glazen fles zeer licht van gewicht wordt, zonder dat concessies worden gedaan aan de stevigheid en de vorm van de fles. Dit is een primeur in de glasindustrie. Het is namelijk voor het eerst dat op basis van een virtual twin geprobeerd wordt om de tijd en de kosten die nodig zijn om glasproducten te testen, fors terug te dringen. Ook is het doel om de hoeveelheid grondstoffen en energie die in het proces worden gebruikt, sterk te verminderen. De testen vormen bovendien een belangrijke stap in de plannen van de glasindustrie om ‘net zero’ te worden.
Een virtual twin is een realtime digitale weergave van een product of proces dat wordt gebruikt om nieuwe innovaties te modelleren, te visualiseren en te voorspellen nog voordat er fysieke proeven plaatsvinden. In dit geval wordt een nieuwe externe coating voor glazen flessen gesimuleerd. De proef zal een nieuwe externe coating voor de glazen fles onderzoeken en ontwikkelen. De coating gaat het optreden van microscheurtjes in het glasoppervlak tegen. Hierdoor kan het glas veel lichter uitgevoerd worden, zonder dat dit ten koste gaat van de stevigheid. De lichtgewicht glazen fles behoudt bovendien zijn 100% recycleerbaarheid. Als de virtuele proef een succes is, zal de coating vanaf de zomer van 2022 worden getest op glazen flessen.
Ardagh Group is een wereldwijde leverancier van duurzame verpakkingsoplossingen. Het concern werkt voor dit project nauw samen met EXXERGY, een internationaal adviesbureau dat actief is op het gebied van hernieuwbare energie en recycling van glas. Samen gaan zij de coatings onderzoeken en ontwikkelen voor drankenconcern Diageo, de fabrikant van onder andere Johnnie Walker, Smirnoff en Gordon’s gin. Dassault Systèmes levert op contractbasis onderzoeksdiensten, met behulp van zijn BIOVIA-applicaties. Met BIOVIA kan een virtual twin op nanoschaal van de coatings worden gecreëerd, waarbij de interactie met het oppervlak van het glas wordt gesimuleerd en de werkzaamheid kan worden getest.
John Sadlier, Chief Sustainability Officer bij Ardagh Group: “Ardagh heeft een pioniersrol gespeeld in het lichter maken van glas. Als toonaangevende wereldwijde leverancier van oneindig recyclebare, duurzame metalen en glazen verpakkingen hebben we de verantwoordelijkheid om in te spelen op de uitdagingen op het gebied van duurzaamheid waar we allemaal mee te maken hebben. Samen met onze klanten en supplychain-partners willen we graag het potentieel van digitalisering verkennen om nieuwe en innovatieve lichtgewichtoplossingen te ontwikkelen.”
Het lichter maken van glas is een van de oplossingen om de CO₂-impact van de glassector te beperken. Hierbij wordt de koolstofuitstoot verminderd, zowel bij de productie van de fles als bij het transport van de afgewerkte goederen. Mocht dit samenwerkingsproject succesvol zijn, dan zet virtual twin-technologie zich definitief op de kaart als instrument voor het realiseren van duurzaamheidsambities in de glasindustrie.
“Er is een groeiende urgentie om onze manier van produceren en consumeren te veranderen. We moeten alles heroverwegen en de meest gedurfde duurzaamheidsinitiatieven opzetten”, zegt Florence Verzelen, Executive Vice President, Industry, Marketing & Sustainability, Dassault Systèmes. “Met de virtual twin-technologie van Dassault Systèmes kunnen bedrijven in recordtijd radicaal nieuwe en duurzame materialen, producten en processen ontwerpen en simuleren.”
“Bij Diageo hebben duurzaamheid en met name duurzame verpakkingen een hoge prioriteit. We zijn verheugd deel uit te maken van deze innovatieve proef die de principes van ons Diageo Sustainable Solutions-platform omarmt. Met dit platform moedigen wij innovatie en samenwerking aan bij het ontwikkelen van wetenschappelijke oplossingen voor de impact van klimaatverandering. Met onze Society 2030-strategie willen we in 2050 – maar liever nog eerder – een ‘net zero’-koolstofuitstoot realiseren voor alle bedrijfsactiviteiten. Als deze proef succesvol is, dan is dat een grote stap in die richting”, aldus Lucy Fishwick, Head of Procurement – Grain to Glass Sustainability bij Diageo.