Jaarlijks trekken 60 miljoen vogels over de Noordzee. De meeste halen veilig de overkant. Alleen bij een bijzondere combinatie van weersomstandigheden wordt een aanzienlijk aantal trekvogels aangetrokken en gedesoriënteerd door traditionele verlichting op olie- en gasplatforms. Ze blijven daardoor rondvliegen of strijken langdurig op de platforms neer, waarna ze vaak te zwak zijn om de kust nog te bereiken. De kans dat deze weersomstandigheden zich onderweg voordoen, is zo’n 10%.
NAM verrichtte jarenlang onderzoek naar dit probleem. Dit bracht aan het licht dat een belangrijk deel van de oplossing gelegen is in de kleur van de verlichting die momenteel offshore wordt gebruikt. Vogels worden vooral afgeleid door de rode delen uit het kleurenspectrum en minder door blauw of groen. Blauwe verlichting geeft echter een minder veilige situatie voor de medewerkers op de platforms, omdat ze bij dat type licht bijvoorbeeld minder scherp kunnen zien. Verlichting zonder rood maakt dat bijvoorbeeld een brandblusser minder herkenbaar is. NAM en Philips hebben met deze gegevens de handen ineengeslagen. De ontwikkeling van een nieuw type licht dat vogels niet afleidt en tegelijkertijd veilig is om bij te werken, was de doelstelling van het gezamenlijke initiatief.
Het platform L15, net voor de Nederlandse kust ter hoogte van Vlieland, is het eerste platform ter wereld dat is uitgerust met dit type verlichting van Philips. Vrijwel alle buitenverlichting – maar liefst 380 lampen – is vervangen door een mix van nieuwe speciale TL- en HID-lampen (36W TLD- en 400W HPI-lampen). Momenteel loopt een praktijktest waarbij niet alleen naar de aantallen afgeleide vogels maar ook naar het welzijn van de medewerkers op de platforms wordt gekeken. De test verloopt geheel volgens de voorschriften voor veilig en gezond werken. De medewerkers reageren positief en er zijn veel minder vogels waargenomen. De eerste wetenschappelijke resultaten zullen na de grote vogeltrek van dit najaar bekend zijn.
NAM en Philips zijn verheugd over het gezamenlijke project. “Dit is een fantastisch voorbeeld van hoe wij als industrie gezamenlijk een milieuvraagstuk kunnen oplossen”, aldus Philips Marketing manager Kay Rauwerdink. “De NAM doet veel onderzoek naar de effecten van haar activiteiten op het milieu, met als doel die te minimaliseren. Ik heb hoge verwachtingen van de toepassing van deze lamp,” aldus Joop Marquenie, milieuspecialist bij de NAM.