Sinds 2000 hebben alle bij de OESO aangesloten landen een NCP ingesteld. Er is veel kritiek geweest op de werkwijze van NCP’s vooral uit de hoek van NGO’s en vakbewegingen. Deze kritiek was vooral gericht op het al dan niet in behandeling nemen van meldingen en de lengte van de procedures. Met de benoeming van de onafhankelijke experts waarborgt de staatssecretaris een toegankelijke, transparante en onafhankelijke werkwijze van het NCP.
De leden van het Nationaal Contact Punt hebben tot taak om de OESO richtlijnen voor multinationale ondernemingen uit te dragen en meldingen van vermeende schendingen van die richtlijnen te behandelen. De OESO richtlijnen bevatten een aantal beginselen en normen voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het gaat hier om onderwerpen zoals kinderarbeid, arbeidsomstandigheden, corruptiebestrijding, consumentenbelangen, milieu, mededinging, belastingen en informatieverstrekking. De richtlijnen zijn niet juridisch bindend maar de multinationals kunnen wel op de naleving van de richtlijnen worden aangesproken. Dit gebeurt via het NCP.