De beslissing komt nadat een vergelijkbare klacht ingediend door zusterorganisatie van Milieudefensie in België is afgewezen.
De Reclame Code Commissie in Nederland komt in haar beslissing tot een soort “gelijkspel’. Ze heeft namelijk de klacht gedeeltelijk afgewezen en gedeeltelijk toegewezen.
De afbeeldingen van de advertentie, de fabriek met bloemen uit de schoorsteen, en de teksten “Gooi niet weg, weg bestaat niet” en “real energy solutions for the real world” zijn niet in strijd met de Milieu Reclame Code. Het is volgens de Commissie voldoende duidelijk dat de bloemen bij de afbeelding behoren bij een imaginaire (niet bestaande) wereld gaat. De hiervoor geciteerde teksten suggereren volgens de Commissie slechts dat Shell aan realistische oplossingen werkt, hetgeen Shell volgens de Commissie voldoende aannemelijk heeft gemaakt.
Shell is blij met dit deel van de beslissing omdat de Commissie hiermee de uitgangspunten van Shell’s campagne herkent en toestaat. Het doel van de campagne is namelijk om de dilemma’s rond de toekomstige energie voorziening van de wereld op een constructieve manier onder de aandacht van het publiek te brengen, aan de hand van voorbeelden op een positieve manier laten zien wat er zoal moet gebeuren en het debat daaromtrent te stimuleren.
Het onderwerp toekomstige energievoorziening is erg actueel in de samenleving en Shell zal doorgaan met verscheidene uitingen ter ondersteuning van de campagne.
De Commissie heeft de klacht toegewezen waar het gaat over de bewoording van de voorbeelden. De Commissie meent dat de gekozen woorden om die te beschrijven een te absolute indruk geven en te weinig zeggen dat het hier om voorbeelden gaat.
Den Haag, 3 juli