Dit jaar zal het totaal aantal gegeten Fairtrade bananen in Nederland boven de 2 miljard stuks uitkomen. In november is het 25 jaar geleden dat in ons land de eerste Fairtrade banaan ter wereld verkocht werd. Sinds 1996 is bijna 350 miljoen kilo Fairtrade bananen in de winkelmandjes van de Nederlandse consument beland. Door deze verkopen is een extra geldbedrag (Fairtrade premie) van € 24 miljoen gegenereerd voor de boeren en werknemers op bananenplantages.
Meer inkomen voor boeren en werknemers is cruciaal
Fairtrade zet zich al een kwart eeuw in voor betere leef- en werkomstandigheden van bananenboeren en -werknemers in onder andere Peru, Ecuador, de Dominicaanse Republiek en Colombia. Grote uitdagingen in de bananenteelt zijn de lage prijzen van bananen en daardoor lage inkomens voor boeren en werknemers en de monocultuur van bananen waardoor bananenschimmelziektes vaker voorkomen. De vraag naar duurzaam geteelde bananen kan niet los worden gezien van de sociale verantwoordelijkheid van bedrijven om bananenproducenten daar ook fatsoenlijk voor te betalen. In de afgelopen jaren is de roep om een leefbaar loon voor werknemers op bananenplantages toegenomen. Zo heeft Fairtrade diverse Leefbaar Loon instrumenten gelanceerd. Voorbeelden hiervan zijn de introductie van een Fairtrade basisloon voor werknemers en de inzet van de Fairtrade premie om richting een leefbaar loonniveau te komen.
Kwart van de bananen in Nederland is Fairtrade
De volumegroei van Fairtrade bananen ging in de afgelopen 25 jaar schoksgewijs. Zo werd in het eerste jaar van de introductie van Fairtrade bananen 5,6 miljoen kilo verkocht. Inmiddels is het volume gegroeid naar bijna 38 miljoen kilo in 2020, mede dankzij de keus van PLUS, Coop, Spar, Jan Linders en Boon’s Markt om alleen Fairtrade bananen te verkopen. Op dit moment is circa 25% van de verkochte bananen in Nederland Fairtrade gecertificeerd. Om consumenten aan te sporen vaker voor Fairtrade bananen en andere Fairtrade producten te kiezen, organiseert Fairtrade Nederland komende week de Fairtrade Week.
Ruim 5.000 winkels doen mee aan de Fairtrade Week
Tijdens de Fairtrade Week, van 30 oktober t/m 7 november, komen nóg meer mensen in aanraking met Fairtrade producten. Ruim 5.000 supermarkten en (wereld)winkels doen acties om hun Fairtrade aanbod voor het voetlicht te brengen. De volgende retailers doen mee: Action, Albert Heijn, ALDI, Boon’s Markt, Coop, Ekoplaza, HEMA, Hoogvliet, Jan Linders, Jumbo, Lidl, MCD, PLUS, Poiesz Supermarkten, Spar, Vomar, WAAR en wereldwinkel. Niet alleen retailers en merken doen mee, ook vrijwilligers zetten zich in voor Fairtrade en organiseren activiteiten door het hele land. Meer informatie over de Fairtrade Week is te vinden via de website fairtradenederland.nl