FedEx Express, dochteronderneming van FedEx Corp. en ’s werelds grootste speler op het vlak van expresvervoer, heeft de uitrol afgerond van zijn ‘FedEx Reusable Paks’. Deze herbruikbare verpakkingen vormen een duurzamere optie voor het terugsturen van e-commercezendingen. De nieuwe verpakkingen zijn ontworpen om een antwoord te bieden op de behoeften van de groeiende e-commercemarkt door met name de eindconsument aan te zetten tot duurzamere keuzes. De nieuwe producten zijn beschikbaar voor klanten van FedEx Express in Europa en worden als gratis verpakking aangeboden aan nieuwe en bestaande klanten, naast de range van verpakkingsoplossingen in specifieke formaten.
De FedEx Reusable Paks zijn geschikt voor zendingen tot 2,5 kg en zijn hersluitbaar dankzij een dubbele zelfklevende strip. Op die manier hoeft geen nieuwe verpakking gebruikt te worden om een zending terug te sturen. De nieuwe herbruikbare verpakkingen komen in drie formaten: Small, Medium en Extra Large, ook is er een variant met bubbelfolie aan de binnenkant.
“De toevoeging van herbruikbare producten aan ons verpakkingsassortiment kan een krachtig effect hebben als ze de manier van denken en het gedrag van eindconsumenten op een positieve manier verandert. Hoewel we terugzendingen bij e-commerce nooit helemaal kunnen vermijden, zien we een toenemend bewustzijn rond het verminderen en hergebruiken van verpakkingen. Met de Reusable Paks maken we het onze klanten en hun klanten makkelijker om om duurzamere keuzes te maken. We geven ze namelijk een oplossing in handen die hun hoeveelheid verpakkingsafval vermindert”, aldus David Canavan, Chief Operating Officer van FedEx Express Europe.
Uit het ‘Cross-Border E-Commerce Shopper’ onderzoek uit 2018 van International Post Corporation1 bleek dat niet minder dan 60% van alle e-shoppers het ermee ‘eens’ of ‘zeer eens’ is dat de verpakking van hun e-commercezendingen duurzaam zou moeten zijn. De nieuwe verpakkingen werden uitvoerig getest om er zeker van te zijn dat ze ook bij hergebruik zouden beantwoorden aan de hoge kwaliteit die klanten van FedEx verwachten, zonder dat extra verpakkingstape gebruikt zou moeten worden.
In grotere mate bijdragen aan de circulaire economie is een belangrijke pijler van de duurzaamheidsstrategie van FedEx. Binnen de ambitie om tegen 2040 wereldwijd CO2-neutraal te worden, heeft FedEx in Europa zijn inkoop- en aanbestedingsprocedures aangepast. Duurzaamheidscriteria werden er niet alleen in geïntegreerd, maar krijgen ook nog eens prioriteit.
FedEx Express streeft naar een meer milieubewuste consumptie en productie. De introductie van de herbruikbare verpakkingen is een van de manieren om klanten en eindgebruikers aan te zetten om hetzelfde te doen.