InterfaceFLOR is al sinds vanaf 1994 bezig met het verbeteren van de milieu impact van haar bedrijfsvoering en werkt hierbij aan zeven fronten. Het bedrijf wordt vandaag de dag gezien als één van de meest milieubewuste bedrijven ter wereld en heeft wereldwijd al meer dan 36 milieuonderscheidingen ontvangen. In het kader van de milieudag wil InterfaceFLOR graag zeven eenvoudige stappen met andere bedrijven delen. Met deze zeven stappen kunnen bedrijven op korte termijn milieubewuster werken.
Halverwege de jaren negentig drong het besef door tot oprichter Ray Anderson dat zijn bedrijfsprocessen en producten belastend waren voor het milieu. Hij besloot om doelgericht de milieubelasting te gaan verminderen en tot een minimum te beperken. Het bedrijf formuleerde de doelstelling dat er in 2020 geen sprake meer mocht zijn van enig nadelig effect op het milieu van de kant van het bedrijf. Deze doelstelling kreeg de naam ‘Mission Zero’.
Lindsey Parnell, CEO van InterfaceFLOR Europe: “Duurzaamheid is hard werken. Je kunt het goed vergelijken met bergbeklimmen. De eerste en de moeilijkste stap voor veel bedrijven is toegeven dat de berg bestaat.”
Hij vervolgt: “Wij zien de uitdagingen waarvoor we staan en maken goede vorderingen. We hebben op zeven fronten een route uitgestippeld naar duurzaamheid. Tezamen moeten deze ons helpen ons einddoel te bereiken.”
InterfaceFLOR streeft naar duurzaamheid op de volgend zeven terreinen:
Ã?? Afval: Alle vormen van afval terugbrengen naar nul;
Ã?? Emissies: Uitstoot van broeikasgassen of andere schadelijke emissies als gevolg van productieprocessen voorkomen;
Ã?? Hernieuwbare energie: Energie gebruiken van regenererende bronnen, zoals zon- en windenergie;
Ã?? De cirkel sluiten: Processen zo efficiënt mogelijk laten verlopen en in producten zoveel mogelijk gerecycled of natuurlijk materiaal verwerken;
Ã?? Logistiek: Zo efficiënt mogelijk zowel mensen als producten vervoeren om uitstoot te voorkomen;
Ã?? Doorgeven visie: Iedereen die bij InterfaceFLOR betrokken is én met wie het bedrijf in contact komt, overtuigen en helpen om duurzamer te worden;
Ã?? Op een andere manier zakendoen: Het doel is om innovatieve producten en bedrijfsprocessen te ontwikkelen die de duurzaamheidsvisie van InterfaceFLOR ondersteunen.
“Dit is nu al meer dan 13 jaar onze missie en in veel opzichten leren en verbeteren we ons nog steeds. Veel bedrijven hebben geen flauw idee waar ze moeten beginnen. Wij denken dat het mogelijk is om te beginnen met het invoeren van enkele eenvoudige maatregelen,” aldus de heer Parnell.
InterfaceFLOR geeft een zevental eenvoudige stappen. Door deze volgende kleine stappen in te voeren in het bedrijf of op kantoor, kunnen in slechts één week al flinke milieustappen voorwaarts worden gemaakt:
Ã?? Maak gebruik van spaarlampen of LEDs – Deze verbruiken minder energie en kunnen een besparing opleveren van € 8 tot € 16 per lamp op jaarbasis, afhankelijk van het gebruik .
Ã?? Zorg dat alle computers en alle elektrische apparatuur ’s nachts uit staat en NIET op stand-by wordt gezet – Meer dan 70% van alle computers en bijbehorende apparatuur wordt nooit uitgezet. De energiekosten van de apparatuur kunnen met 20% worden teruggebracht door de apparaten gewoon uit te zetten als ze niet worden gebruikt .
Ã?? Produceer zo min mogelijk afval en als besparing niet meer kan, kijk dan of en waar hergebruik of recycling mogelijk is – De gemiddelde kantoormedewerker verbruikt dagelijks 50 vel A4. Probeer om op beide zijden van het papier te printen. Voor de productie van recycled papier is tussen 28 en 70% minder energie nodig en het is bovendien goedkoper .
Ã?? Verminder nodeloos autogebruik – Bij ongeveer 50% van alle autoritten gaat het om afstanden van minder dan drie kilometer. Maak het aantrekkelijk voor medewerkers om de fiets of het openbaar vervoer te nemen of om te carpoolen van en naar het werk.
Ã?? Neem waar mogelijk een leverancier van duurzame energie – Duurzame energie kan uw bedrijf geld besparen en is bovendien beter voor het milieu. De vijf belangrijkste soorten duurzame energie zijn zonne-energie, windenergie, energie uit waterkracht, biomassa en geothermische energie. Voor consumenten is het bijvoorbeeld eenvoudig om duurzame electriciteit af te nemen van hun huidige energieleverancier.
Ã?? Word afnemer van bewuste leveranciers – Als elk bedrijf haar leveranciers vraagt om aan te tonen wat zij precies doen op milieugebied, dan heeft dit letterlijk een doorslaggevend effect op alle schakels in de aanvoerketen, hetgeen positief zal doorwerken op het milieu.
Ã?? Draag uit wat u doet – Als uw medewerkers horen hoe het bedrijf concreet bijdraagt aan het besparen van het milieu, worden ze enthousiast en gaan ze actief meedoen. Bovendien doen andere bedrijven naar alle waarschijnlijkheid liever zaken met een bedrijf dat zich sterk inspant voor het milieu.