HNST is een radicaal transparant jeansmerk dat het beste van twee werelden combineert: stijlvolle jeansmodellen met een lokaal, transparant en circulair productieproces dat in Europa plaatsvindt. Een proces dat volgens founder Tom Duhoux en co-founder en CEO Lander Desmedt universeel zou moeten zijn. En daarom kreeg HNST de tagline ‘nothing to hide’ mee. De jeans van HNST zijn tijdloos, stijlvol en clean. En bij ‘clean’ hebben we het niet alleen over uitstraling, maar ook over de productie. Het productieproces – van het spinnen van de garens tot het in elkaar zetten van de jeans – vindt allemaal in Europa plaats. De collectie is gemaakt van 56 procent gerecycled katoen, 23 procent Grieks katoen en 21 procent lyocell. Daarbij: de broeken scheiden bij het wassen géén schadelijke chemicaliën of microplastics af én besparen zo’n 6.639 liter water en 76 procent CO2 per jeans bij het productieproces ten opzichte van een ‘gewone’ jeans.

Het resultaat: een innovatieve jeans die HNST in 2019 al een Henry van de Velde Award opleverde. Dat ontging de Belgische modewereld niet, en sinds begin 2020 wordt HNST bijgestaan door niemand minder dan Anne Chapelle, de zakenvrouw achter de modemerken Ann Demeulemeester en Haider Ackermann.

De nieuwe collectie van HNST bestaat uit 7 modellen voor vrouwen en 5 modellen voor mannen, in twee wassingen. Doordachte stukken die never out of stock gaan en zowel qua stijl als qua kwaliteit langer dan een seizoen meegaan. En bovendien buitengewoon comfortabel zitten!

Toekomstbestendig en tijdloos

Sinds de oprichting wil HNST de meest duurzame jeans ter wereld maken. De basis van een HNST-jeans is afgedankt textiel dat het merk inzamelt met de hulp van onder meer de Belgische Kringwinkel (HNST redde zo al 27 ton oude jeans van de verbrandingsoven!). Vervolgens wordt dit afgedankte textiel vervezeld, opnieuw vermengd metlyocell – een vezel gemaakt van duurzaam beheerde eucalyptusbomen – en vervolgens gesponnen tot HNST-garen. De HNST-stof wordt gekleurd en de jeans wordt gewassen zonder schadelijke chemicaliën en met minder afvalwater. De jeans heeft ook afschroefbare knopen, die hergebruikt kunnen worden. Het backlabel is vervangen door een Jacron en de informatie wordt direct op binnenzakken gedrukt in plaats van op een apart etiket.

“Mensen willen goed doen voor de planeet. Maar ze willen er ook goed uitzien, en iedereen heeft een budget waar hij of zij zich aan moet houden. Als een product qua prijs en kwaliteit top is, kiest de consument met plezier voor de duurzame optie. Denk maar aan elektrische wagens en vegetarisch vlees die stilaan toegankelijk worden voor de gemiddelde consument. Dé uitdaging voor ondernemers is een product maken dat even goed of beter is voor de consument én voor de planeet. Een moeilijke balans, daarom hebben ook wij er drie jaar over gedaan om ons merk volledig op punt te stellen,” aldus Lander Desmedt.

Over HNST

HNST is een jong, eigentijds jeansmerk dat de standaarden in de mode-industrie wil verleggen door zelf het goede voorbeeld te geven. HNST-jeans zijn stijlvol, tijdloos en extra comfortabel – en ze worden bovendien duurzaam en circulair geproduceerd. De stukken in de nieuwe collectie van het merk bestaan voor 56% uit gerecycleerd katoen. HNST communiceert op een eerlijke, transparante manier over producten en productiemethoden en hoopt zo andere merken te inspireren om dat ook te doen.

Dankzij het investeringsfonds Freshmen heeft HNST enkele vooraanstaande captains of industry aan boord, zoals onder meer Wouter Torfs (CEO Torfs Schoenen), Bart Claes (CEO JBC) en Hendrik Winkelmans (oprichter Fiets!) en Anne Chapelle (Ann Demeulemeester en Haider Ackermann) .