Met meer dan 39 miljoen klanten in meer dan 40 landen hebben de bedrijfsactiviteiten van ING een aanzienlijke invloed op de samenleving en het milieu. Al meer dan 20 jaar is duurzaamheid een belangrijk thema voor de bank en de afgelopen jaren raakt dit ook steeds meer de kern van de bank. De duurzaamheidsafdeling van ING Group heeft daarom een Sustainability Direction neergezet waarbij de kernthema’s zijn Klimaat, Mensenrechten en Financiële weerbaarheid. Met deze strategie wil de bank niet alleen haar eigen locaties en medewerkers helpen meer duurzaam te zijn, maar vooral klanten daarbij helpen. Want daar kan meer impact mee worden gemaakt. Hoe? Head Sustainability Programmes Sandra Schoonhoven legt het uit.
Online marketing bureau The Young Digitals en CEO van KRNWTR+ Babs van de Voort duiken in het onderwerp Shared Value. Dit interview is de derde in een reeks gesprekken met directieleden over de maatschappelijke rol die hun onderneming speelt: over trends, duurzaamheid, de rol van shared value: de balans tussen aandeelhouderswaarde en maatschappelijke waarden.
“ING kijkt naar de grootste problemen wereldwijd en waar we de grootste impact kunnen maken. Een combinatie die zorgt dat we ons focussen op aan de ene kant de klimaatveranderingen en aan de andere kant mensenrechten en financiële gezondheid.”, zegt Schoonhoven. “We verstrekken leningen aan particulieren, groot zakelijke en klein zakelijke klanten. En we zijn ons ervan bewust dat met die leningen soms positieve activiteiten en soms minder positieve activiteiten voor het klimaat worden ondernomen. Samen met de klant willen we een transitie vormgeven en zo een bijdrage te leveren aan een betere toekomst.”
Verschillende thema’s maar dezelfde impact wens
ING is een internationaal bedrijf, retail banking in zowel Europa als Australië en wholesale banking in elk werelddeel. Dus hoe wordt de impact wereldwijd gemeten? Hoe worden er keuzes gemaakt voor de portefeuille? Want ING wordt voor klimaatdoelen langs de Europese meetlat gelegd, conform Europese regelgeving. Maar klanten uit een continent als Azië krijgen niet dezelfde doelen opgelegd vanuit wet- en regelgeving als klanten uit Europa.
“De grote verschillen per land en continent zitten vooral in het thema dat daar afspeelt. Neem bijvoorbeeld het onderwerp klimaatverandering. In de Filipijnen zie ik dan bijvoorbeeld een focus op het opruimen van plastic van de stranden. Terwijl in Nederland de discussie wordt gevoerd hoe we kunnen bijdragen om huizen van het gas af te krijgen en meer te isoleren.”
Ook per sector zijn er verschillen te zien in de volwassenheid van het thema. Maar algemeen valt op dat bedrijven zich ook steeds verantwoordelijker voelen. “Je ziet per sector verschillen in hoe lang verduurzamen al echt een thema is. Hoewel de verschillen groot kunnen zijn verwacht ik hier komende jaren grote vooruitgang in. Ik verwacht dat binnen twee jaar iedereen duurzaamheid ziet als een component om rekening mee te houden. En dat het thema volledig omarmd en belegd is binnen alle bedrijfsonderdelen.”
De verandering komt voort uit financiële overtuigingen
Schoonhoven vertelt verder: “Als ik terugkijk op de afgelopen 5 jaar dan zie ik een enorme ontwikkeling wat betreft de focus op duurzaamheid. Natuurlijk niet alleen bij ING, maar overal. De focus op duurzaamheid is groot bij investeerders, ondernemers, de overheid en dus ook bij de financiële sector. Voorheen ging duurzaamheid veel over ‘een bijdrage leveren aan een betere wereld’ door positieve impact te vergroten aan de ene kant en negatieve impact te verkleinen aan de andere kant. Maar steeds meer komt het besef dat klimaatverandering ook impact heeft op de toekomst van je bedrijfsmodel. Denk aan fysieke risico’s zoals een overstroming op de productielocatie van jezelf of een belangrijke toeleverancier of klant. Maar ook transitierisico’s zoals beprijzen van CO2 of andere wetgeving die maakt dat waardes die we vandaag de dag kennen, anders zijn in de toekomst. En ten slotte is duurzaamheid een thema om talent aan je te binden. Dit soort bedrijfsmatige aspecten gaan een enorme impact maken op je financials. En dus niet per se omdat investeerders of ondernemers de wereld willen verbeteren – het is onderdeel van je core business!”
The theory of change
De impact van klimaatverandering meten, is lastig. Zeker als de voornaamste uitstoot niet bij jezelf ligt maar bij je klanten (zoals bij een bank het geval is). Toch heeft ING hier methodes voor ontwikkeld. “Hierbij kijken we vooral naar de CO2 intensiteit. We kijken bijvoorbeeld hoeveel CO2 uitstoot er bij huizen per m2 verbruikt wordt. Bij andere sectoren letten we weer op andere indicatoren, zoals bij vliegtuigen naar hoeveel CO2 per gevlogen KM. Bij auto’s wordt het verschil gemaakt tussen elektrisch en hybride.” Op deze manier maakt ING de CO2 intensiteit meetbaar. Maar met alleen meten kom je er niet, legt Schoonhoven uit: “We kijken ook vooruit en maken een inschatting van wat er de komende jaren gaat gebeuren bij onze klanten. En waar nodig helpen we met bijsturen door hun transitie te financieren. Zodat we nu al kunnen inschatten of we op de juiste weg zitten naar “Parijs” – m.a.w. of we de doelstellingen zoals die in 2015 zijn afgesproken in het Klimaatakkoord van Parijs gaan halen.”” Hier komt de theorie van de bank vandaan: The theory of change. Het samen willen doen met de klant.
Financiële weerbaarheid
Ook op sociaal gebied helpt ING haar klanten. Van het promoten van diversiteit tot algemene mensenrechten. Maar waar ING raakvlak heeft met Shared Value is vooral op het gebied van de financiële weerbaarheid. Want wanneer de klanten zelf financieel gezond zijn, heeft dat enorme voordelen voor zowel de klant als voor ING. “Dat heeft maatschappelijk ook een enorm positief effect. Want we weten hoe groot de impact kan zijn van een slechte financiële gezondheid. Dat werkt net zo als je eigen gezondheid: het belemmert je denken en je kansen. Ik zie je denken: “Is dat nou echt een belangrijk probleem in Europa?” Maar ja, gemiddeld heeft nog steeds 40% van alle mensen in Europa financiële zorgen en problemen om elke maand rond te komen.”
Daarmee is weer een bruggetje te leggen tussen sociale problemen en klimaatveranderingen. “Wanneer mensen hun eigen rekeningen niet kunnen betalen, hebben ze ook moeite om bij te dragen aan oplossingen voor klimaatverandering. Dan kan zijn doordat ze denken: ‘eerst mijn eigen zorgen maar eens oplossen’, maar ook omdat de kost vaak voor de baat uitgaat en het dus eerst een investering vraagt en dat gaat niet als je al moeite hebt rond te komen.” Dus, financiële weerbaarheid is ook een belangrijke randvoorwaarde om echt te verduurzamen.
Shared Value: Praat mee!
Online marketing bureau The Young Digitals en CEO van KRNWTR+ Babs van de Voort duiken in het onderwerp Shared Value. Zij geloven dat commercie en sociale impact maken elkaar moeten versterken om in beide te groeien (shared value).
Babs van de Voort is sinds september 2020 werkzaam als Marketing adviseur bij The Young Digitals. Ze heeft ervaring in de financiële dienstverlening, de HR dienstverlening en de start-up wereld. Die ervaring wordt ingezet bij The Young Digitals om hun sociale missie te ondersteunen. De missie om jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt te begeleiden naar een baan als online marketeer. Dit doen zij met het aanbieden van een gratis training en waardevolle werkervaring. Zo werken zij bijvoorbeeld aan SEO voor Nationale-Nederlanden en rapportages voor VodafoneZiggo.