Nederlanders vinden het belangrijk dat merken duurzaam ondernemen en hier ook transparant over zijn in hun campagnes. Merken die communiceren over een duurzame aanpassing van hun product of dienst vallen extra positief op. Dit is te lezen in het recent verschenen duurzaamheids-onderzoek van Ad Alliance en onderzoeksbureau Dynata.
Geen boodschappentas mee naar de supermarkt
Het onderzoek laat zien dat een op de twee Nederlanders de laatste jaren duurzamer is gaan leven en consumeren. Opvallend is dat er grote verschillen zijn in duurzaam gedrag tussen verschillende leeftijdscategorieën. Onder de ondervraagden blijkt de groep 18-34-jarigen in vergelijking met de andere leeftijdsgroepen in en om het huis het minst duurzaam te leven: deze groep gooit vaker voedsel weg, neemt het minst vaak een boodschappentas mee naar de supermarkt en scheidt het minst vaak hun afval. Wel zijn de 18-34-jarigen het meest bereid om extra geld uit te geven aan duurzame producten en diensten. Bij de 55-plussers is het precies andersom; zij zijn significant minder bereid te betalen voor duurzame producten en diensten, maar leven wel het meest duurzaam.
Communiceer transparant over duurzaamheid
Consumenten verwachten ook van merken dat ze duurzaam ondernemen: een meerderheid van de respondenten (65%) geeft aan dat ze het belangrijk vindt dat merken meegaan met de tijd en het geeft Nederlanders ook vertrouwen in merken. De helft van de Nederlanders wil dat merken hen helpen bij het maken van duurzame of bewuste keuzes, vooral de groep 18-34-jarigen hecht hier waarde aan. Transparantie en communicatie hierover zijn daarom belangrijk. Wees als merk eerlijk over wat je doet op het gebied van duurzaamheid en houd hierbij de doelgroep in gedachten, want een achterstand is zo geboekt: 43% van de consumenten vertrouwt duurzaamheidsclaims van bedrijven niet.
TV betrouwbare bron voor duurzaamheidscampagnes
Merken die met een duurzaamheidscampagne consumenten willen bereiken kunnen dit het beste doen via het medium tv. De verschillende onderzoeksdoelgroepen laten zien dat zij televisie het meest betrouwbare medium vinden voor duurzaamheidscampagnes. Hierin wordt een onderscheid gemaakt tussen TV-reclames en TV-programma’s. De leeftijdsgroep 18-34 jaar vindt TV-reclames het meest betrouwbaar voor duurzaamheidsboodschappen en de oudere doelgroep (55+) vindt juist dat een TV-programma hier het meest betrouwbare medium voor is.