De oprichters van NOTS zijn ervan overtuigd dat de effectiviteit van ontwikkelingshulp aanzienlijk kan worden verhoogd door de hulpactiviteiten op een ondernemende manier aan te pakken. Ondernemend betekent bij NOTS o.a. dat elke donateur zelf kan bepalen in welk project zijn/haar geld wordt geïnvesteerd, dat elk project duidelijke doelstellingen heeft en dat de donateur elk kwartaal een rapportage over de resultaten van zijn/haar project ontvangt. Bovendien wordt 100% van het donatiebedrag in het zelf gekozen project geïnvesteerd. Dat is uniek in Nederland.
Vanaf heden biedt NOTS, naast de al langer bestaande mogelijkheid om geld te doneren aan projecten in Afrika, Azië en Zuid Amerika, drie nieuwe mogelijkheden om ondernemers en studenten in de derde wereld te steunen: (1) tijd investeren; (2) beleggen in het NOTS Microkrediet Fonds; en (3) het op de markt brengen van een speciale NOTS editie van een product. Met deze nieuwe mogelijkheden speelt NOTS in op de behoefte van mensen in Nederland om ontwikkelingshulp te bedrijven op de manier die bij hen past.
Tijd investeren betekent dat mensen uit Nederland voor een periode van een paar dagen tot een paar maanden naar een ontwikkelingsland gaan om daar een aantal studenten of ondernemers vooruit te helpen.
In april 2007 gaat het NOTS Microkrediet Fonds open voor beleggers. NOTS streeft naat een initieel fondsvermogen van €20 miljoen. NOTS gaat dit vermogen met name investeren in zogenaamde ‘emerging’ (relatief jonge, snelgroeiende) microkredietinstellingen die hiermee kleine ondernemers in ontwikkelingslanden van een lening voorzien. Op deze manier kunnen deze mensen, die door hun relatief lage inkomen en hun geringe bezittingen geen beroep kunnen doen op diensten van banken, een eigen bedrijf starten en zo op langere termijn in hun eigen levensonderhoud voorzien.
Een shirt van een hip Nederlands merk met op de achterkant een stukje van een schilderij en een agenda die gepimpt is door een bekende ontwerper zijn voorbeelden van een speciale NOTS editie van producten die in 2007 in de Nederlandse winkels komen. De marge die de fabrikant en de winkeliers op deze producten maken, wordt volledig geïnvesteerd in een van de NOTS ontwikkelingshulpprojecten.
NOTS is nog vrij onbekend. Daar zal in 2007 verandering in komen. Zo gaan banken het NOTS Microkrediet Fonds bij beleggers promoten. Verder gaat NOTS een tijdschrift over ondernemende ontwikkelingshulp op de markt te brengen. En doordat de speciale NOTS product edities in een groot aantal winkels verkocht gaan worden, zullen veel mensen in 2007 met NOTS in contact komen.