De verduurzaming van de voedselketen staat bij supermarkten en foodservicebedrijven hoog op de agenda. Consumenten zijn zich heel bewust van duurzame en gezonde producten en daarom spelen de ketens al jarenlang in op de verduurzaming van de voedselketen. De sector richt zich op verduurzaming in de brede zin van het woord. Wat er allemaal gebeurt, is te vinden op de nieuwe pagina met een overzicht van monitors over en door supermarkten.
Supermarkten en foodservicebedrijven houden zich bijvoorbeeld bezig met het verminderen van de milieu-impact. Zij streven naar een klimaat- en toekomstbestendige keten door de impact te meten, te beperken en CO2-uitstoot te verminderen.
Verschillende duurzaamheidsonderwerpen
In het overzicht zijn rapportages over uiteenlopende duurzaamheidsonderwerpen te vinden. Bijvoorbeeld de jaarlijkse rapportage van het IMVO-convenant Voedingsmiddelen en de rapportage over het ‘Leefbaar Loon Bananenproject’ , met de resultaten van afspraken om voornamelijk bananen te verkopen in supermarkten waarvan arbeiders op de plantages een leefbaar loon krijgen. Ook is de CBL-rapportage Duurzaam Verpakken te vinden, de CBL-monitor Energiebesparing en de Monitor Voedselverspilling. In het overzicht zijn ook de duurzaamheidsrapportages van de individuele supermarkten opgenomen.