Het Luxemburgplein voor het Europees Parlement werd gistermiddag gehuld in ‘dierproef’-kunst. Diverse dierenbelangenorganisaties vroegen daarmee in samenwerking met cosmetica-giganten Dove en The Body Shop aandacht voor het EU-burgerinitiatief dat zij vorige maand gezamenlijk startten. Bij een miljoen handtekeningen van Europese burgers moet de Europese Commissie de wetten en het verbod op dierproeven voor cosmetica beter handhaven en waar nodig herzien. Met name door recente beslissingen van het Europees agentschap voor chemische stoffen (ECHA) staat die wetgeving onder druk. Waarmee mazen in de wet makkelijker worden gevonden en dieren hun bescherming dreigen te verliezen.
Op naar een miljoen
Bij een miljoen handtekeningen is er genoeg mandaat om van de Europese Commissie te eisen de wetgeving bij te schaven. De teller staat nu op 154.453 handtekeningen in heel Europa. Nederland zit nu op bijna 69 procent van het naar EU-normen gestelde target, goed voor zo’n 14.093 handtekeningen. Daarmee staat ons land qua aantal op een tweede plek, net onder Finland. Het tekent de betrokkenheid van de Nederlandse burger. Afgelopen maand vergaderde het Europees Parlement ook al over het verbod op dierproeven, de meerderheid stemde opnieuw voor het verbod op dierproeven in cosmetica. Maar het werk is daarmee nog niet gedaan.
Tilly Metz MEP (Déi Gréng, Luxembourg), voorzitter van de Dieren in Wetenschap Werkgroep in het Europees Parlement onderstreept: “We moeten ons steeds opnieuw ontwikkelen, ons voor dierenbelangen inzetten en niet leunen op eerder behaalde resultaten. Uiteraard moeten we de veiligheid voor mens en milieu blijven beschermen, maar dat hoeft niet door verouderde testmethoden met dieren. Ik steun dit Save Cruelty Free Cosmetics EU-burgerinitiatief dan ook ten zeerste en roep iedereen op om het te tekenen.”
“Het staat gelukkig op de Europese agenda. Maar de nood is écht hoog, dus we willen het nu ook bovenaan die agenda krijgen. Vandaar dat we hier vandaag met zovelen zijn, om nog eens extra aandacht te geven aan ons burgerinitiatief, op te roepen tot tekenen en om één op één met een aantal Europarlementariërs te spreken”, aldus Adrie van Steijn, voorzitter van Diervriendelijk Nederland en Nederlandse vertegenwoordiger van de Cruelty Free Europe-coalitie.
Het ECHA roept op tot nieuwe dierproeven
Uit recente beslissingen van het Europees Agentschap voor chemische stoffen (ECHA) spreekt namelijk ondermijning van het verbod op dierproeven. Ondanks dat bepaalde cosmetica-ingrediënten al jarenlang veilig worden gebruikt door consumenten en veilig worden verwerkt in fabrieken, roept het ECHA toch op tot nieuwe dierproeven voor deze stoffen. Mazen in de wet laten dat langzaam maar zeker toe. Terwijl er andere nauwkeurige en betrouwbare testmanieren zijn om de veiligheid van de stoffen te waarborgen. Ook zonder dierproeven.
Van Steijn vervolgt: “De laatste decennia zijn ècht wetenschappelijke methoden ontwikkeld waarmee de veiligheid van cosmetica-ingrediënten voor consumenten op de millimeter exact kan worden getest. Het is absoluut niet nodig om wrede proeven op dieren te doen, bedrijven als The Body Shop doen het ook zonder.”
PETA, Cruelty Free Europe, Eurogroup for Anmials, GAIA, Dove en The Body Shop trekken Europees Parlement aan jasje met EU-burgerinitiatief ‘Save Cruelty Free’ op Luxemburg Plein (C) The Body Shop
Tijd voor actie: een EU-burgerinitiatief
Eind augustus startten de samenwerkende organisaties een EU-burgerinitiatief om in de snelste tijd ooit 1 miljoen handtekeningen te verzamelen. Om daarmee de Europese Commissie op te roepen de wetgeving rond dierproeven te herzien. De boodschap richting de Europese Commissie is duidelijk: de verzoeken van het ECHA voor nieuwe dierproeven ondermijnen het huidige beleid en de wens van EU-burgers. The Body Shop, Dove en de dierenbelangenorganisaties eisen dan ook dat de Europese Commissie de volgende acties onderneemt:
1. Bescherming en versterking van het huidige verbod op dierproeven voor cosmetica
Wetswijzigingen initiëren om te komen tot bescherming van consumenten, werknemers en het milieu voor alle cosmetica-ingrediënten zonder nieuwe proeven met dieren voor welk doel dan ook en op welk moment dan ook.
2. Aanpassing van de EU-wetgeving op het gebied van chemische stoffen
Ervoor zorgen dat de menselijke gezondheid en het milieu worden beschermd door chemische stoffen te beheren zonder nieuwe, aanvullende eisen inzake dierproeven.
3. Modernisering van de regelgevingswetenschap in de EU
Zich voor het einde van zijn huidige ambtstermijn vastleggen op een wetgevingsvoorstel waarin een stappenplan wordt uitgezet om alle dierproeven in de EU geleidelijk af te schaffen.
Beautymerken werkten zelf decennia aan industrie zonder dierproeven
The Body Shop heeft zich sinds 1989 met diverse campagnes ingezet om een eind te maken aan dierproeven voor cosmetica, en zo uiteindelijk bijgedragen aan de totstandkoming van het huidige verbod in Europa. In 2017 lanceerde The Body Shop ‘Forever Against Animal Testing’, de grootste campagne ooit voor een wereldwijd, definitief verbod op dierproeven voor cosmetische producten en ingrediënten. Samen met partner Cruelty Free International werden er ruim 8 miljoen handtekeningen verzameld waarmee de VN werd opgeroepen het verbod in te stellen. Dove zet zich al 15 jaar in voor positieve veranderingen in de beauty-industrie, om te beginnen met de campagne voor ‘Real Beauty’ en de lancering van ’s werelds grootste self-esteem-project.
Firdaous El Honsali, Senior Director of Global Communications and Sustainability van Dove zegt: “Bij Dove zijn we tegen elke vorm van wreedheid tegen dieren. We zijn ervan overtuigd dat er geen rol is weggelegd voor dierproeven voor beautyproducten en de ingrediënten daarvan. We zijn al jarenlang voortrekker van veilige, menselijke alternatieven om de veiligheid van producten en ingrediënten vast te stellen. Vanuit deze overtuiging komen we nu in actie om het verbod op dierproeven in de EU te beschermen. Samen met onze partners, The Body Shop en toonaangevende dierenbelangenorganisaties en leden van het Europees Parlement, doen we een dringend beroep op onze collega-merken in de beauty-industrie en op de consument om hun stem te laten horen om voor eens en voor altijd een eind te maken aan dierproeven in de EU door dit Europees burgerinitiatief te ondertekenen.”
Christopher Davis, Global CSR & Activism Director van The Body Shop International voegt daaraan toe: “The Body Shop was het eerste grote internationale beautymerk dat zich actief inzette tegen dierproeven voor cosmetica; meer dan dertig jaar lang hebben we campagne gevoerd rond dit thema. Onze samenwerking met Cruelty Free International als onze campagnepartner heeft geleid tot het oorspronkelijke verbod op dierproeven voor cosmetica in de Europese Unie in 2013. Vandaag doen we een dringend beroep op diezelfde EU – waar zich ook de grootste cosmeticamarkt ter wereld bevindt – om zich te houden aan de baanbrekende belofte die ze destijds heeft gedaan. Het vervult ons met trots dat we daarbij samenwerken met Dove, we met één stem spreken samen met al diegenen die zich inzetten om te komen tot een wereldwijd verbod op dierproeven voor cosmetica, ter ondersteuning van dit Europees burgerinitiatief.”
Foto: Luxemburgplein te Brussel: Nederlands Europeaan parlementariër, Anja Hazekamp voor het Europees parlement