Vorige week stemden de leden van het Europese Parlement voor een rapport dat deze praktijken wil zien worden opgenomen in het beleid van de EU. Het rapport, afkomstig van Richard Howitt (GB) van de socialistische fractie in het Parlement, spreekt verder van een verplichte “milieucontrole” die zou betekenen dat ondernemingen over de milieueffecten van hun verrichtingen moeten rapporteren.
In 1999 keurde het Parlement reeds een resolutie goed over de kwestie, die voor een bindende gedragscode verzocht voor Europese bedrijven. Vorig jaar organiseerde het een openbaar debat over maatschappelijk verantwoord ondernemen en nodigde de Europese Commissie bedrijven uit om Europa tot een ‘voorbeeld’ voor deze vorm van ondernemen te maken.
Kritiek
Maatschappelijk verantwoord ondernemen kan het best worden omschreven als het rekening houden van bedrijven met het milieu waarin ze opereren. Daarbij moeten onder andere arbeiders en hun families goed worden verzorgd en moeten leden van de lokale gemeenschap en NGO’s worden geraadpleegd alvorens besluiten worden genomen over mogelijk ‘immorele producten’.
Veel cynici verwerpen het idee van maatschappelijk verantwoord ondernemen als een stel goede bedoelingen en het mooier maken dan wat de werkelijkheid binnen bedrijven is. Hoe dan ook staat of valt het resultaat van een bedrijf met het imago dat het geniet, een imago dat vaak wordt verspreidt over de gehele wereld door het transnationale karakter van veel ondernemingen.
Geen woorden maar daden
Het rapport doet een aantal aanbevelingen voor de uitbreiding van het fenomeen. Deze omvatten:
Het identificeren van goede praktijken van bedrijven en het bekend maken van succesverhalen
Het insluiten van maatschappelijk verantwoord ondernemen in al het EU beleid
Het verplichten van inzet op sociaal en milieu gebied
Het ervoor zorgen dat in de gehele EU voldaan wordt aan de normen van de Internationale Arbeidsorganisatie
De vestiging van een Europese ombudsman om de praktijken van ondernemingen te onderzoeken
Volgens Howitt zijn de maatregelen meer dan noodzakelijk: “De wil om op vrijwillige basis te rapporteren over maatschappelijk verantwoord ondernemen is nihil. Het is tijd om woorden in daden om te zetten.”