TNT is sinds zijn betrokkenheid bij het World Food Programme flink gestegen op de ranglijst van meest gewaardeerde werkgevers. Maar ook initiatieven zoals medewerkersvrijwilligersprogramma’s zijn een uitstekende manier om werknemers aan te trekken of te binden.
Onderzoek toont aan dat ook consumenten behoefte hebben aan informatie over mvo -activiteiten van bedrijven, maar niet weten hoe aan deze informatie te komen.
Bedrijven zijn vaak bang voor de kritiek dat zij aan borstklopperij doen. Alsof maatschappelijke betrokkenheid vandaag de dag nog veel met liefdadigheid en altruïsme te maken heeft!
Integendeel, een bedrijf wil er zelf ook beter van worden. Meestal is dit intern gericht, omdat het vaak gaat over de eigen medewerkers: het is hún tijd en expertise die worden ingezet. Het leidt tot grotere betrokkenheid en trots van die medewerkers. Tegelijkertijd doen zij ervaringen en kennis op, waardoor zij ook in hun dagelijks werkend leven beter functioneren.
Maar maatschappelijke betrokkenheid levert ook extern veel voordelen op: het werkt reputatie- en imagoversterkend en biedt de mogelijkheid relaties op te bouwen met consumenten, klanten en belangrijke sleutelfiguren in de omgeving waarin het bedrijf opereert, bijvoorbeeld de overheid.
Een open communicatie wordt door de stakeholders het meest gewaardeerd. Fortis is hier een goed voorbeeld van. Deze bankinstelling krijgt met haar uitgebreide maatschappelijke programma veel lof toegezwaaid. Zolang een programma goed doordacht, integer en geloofwaardig is, en daarmee goed gedragen door de hele organisatie, hoeven bedrijven niet bang te zijn voor negatieve reacties of publicaties.
Voor driekwart van de top-100-bedrijven hebben wij de afgelopen jaren maatschappelijke activiteiten opgezet. Daar is veel aandacht voor geweest in de pers en deze was altijd voor de volle 100 procent positief.
Toch kiezen bedrijven er zelden voor proactief naar buiten te treden. Niet via de corporate communicatie, noch middels campagnes, producten of de pers. Waar in de Verenigde Staten geldt ‘Be Good and Tell About It’, heerst hier het ‘Be Good and Be Silent’.
Lucas Meijs, bijzonder hoogleraar vrijwilligerswerk aan de Erasmus Universiteit, maakte onlangs een toekomstschets voor het Sociaal en Cultureel Planbureau, over de maatschappelijke betrokkenheid van bedrijven in 2015. Zijn conclusie: vrijwel alle bedrijven zullen dan een maatschappelijk programma hebben. Het hoort erbij! Openheid zal uiteindelijk wel gaan volgen.
Maar waarom zouden bedrijven daar nu nog mee wachten als er al zo veel voordeel te behalen valt? Kunnen we toch nog wat van die Amerikanen leren.
Mark Schalekamp is oprichter en directeur, Eveline Beijst werkt bij Robin Good, advies- en organisatiebureau maatschappelijk betrokken ondernemen.