Er liggen nog veel leerpunten op de weg naar een duurzaam Nederland. Want wat levert het nou op, het verduurzamen van je leven of een onderneming? Wat kost het, waar doen we het voor en wie helpt wie? Informatievoorziening over verduurzamingsmogelijkheden speelt een hoofdrol op dit toneel vindt Joop Kruit, eigenaar van woonwinkel Kruit & Kramer in Groningen. Hij realiseerde samen met GroenLeven ruim 2.600 zonnepanelen op het dak van de woonwinkel. “Ik refereer altijd naar een oud Chinees gezegde: als je me iets vertelt vergeet ik het, als je me het laat zien zal ik het onthouden, maar als je me erbij betrekt zal ik begrijpen. Zo gaat dat ook met verduurzaming in onze maatschappij”, vertelt Joop.
Joop is al de vierde generatie die de woonwinkel onder de vleugels heeft genomen. Het bedrijf, dat al sinds 1913 bestaat is dan ook een écht familiebedrijf. Joop: “In 1999 heb ik met mijn vrouw Margriet het bedrijf van mijn vader overgenomen, waar vandaag de dag zo’n 100 medewerkers werkzaam zijn. Ook onze vier kinderen werken allen geheel of gedeeltelijk in het familiebedrijf. De vijfde generatie heeft zijn intrede gemaakt.”
Overstappen op een maatschappelijk verantwoorde bedrijfsvoering is volgens Joop een belangrijke en passende stap voor het bedrijf. Joop: “Door ons bedrijf op allerlei manieren te transformeren tot een duurzame onderneming wil ik graag bijdragen aan mijn medemens, aan onze werknemers en natuurlijk aan onze wereld. Ik vind dat we met Kruit & Kramer daarin een voorbeeldrol moeten nemen.” Kruit & Kramer startte daarom een aantal jaren geleden al met de herinrichting van afvalstromen, recycling, het kiezen van verantwoorde materialen, een second-life programma voor meubelen. Vorig jaar voegden ze een belangrijke verduurzaming toe aan de lijst: twee zonnedaken van GroenLeven met in totaal ruim 2.600 zonnepanelen die het bedrijf voorzien van groene energie.
Kiezen voor zonnepanelen
Die keuze was snel gemaakt volgens Joop. “We wilden graag zelfvoorzienend worden met een duurzame oplossing, en wat is er nou mooier dan het hebben van een groot dak vol met zonnepanelen. Dat is hoe dan ook de eerste plaats waar zonne-energie een plaats moet gaan krijgen; op onze daken.” Bij de opening van het zonnedak van Homecenter in Wolvega raakte Joop geïnspireerd en zocht hij contact met GroenLeven. Joop: “Samen met hen hebben we de mogelijkheden bekeken. Constructief kon het zonder problemen gelegd worden, al hebben we er wel voor gekozen om ons dak te vernieuwen. Direct maar witte daken, want dat reflecteert zonlicht het beste.”
De sleutel tot een goed project en een goede samenwerking is volgens Joop regelmatig in gesprek gaan: “Bij ons eerste dak verliep de realisatie uiteindelijk goed, maar de weg was niet altijd glad. GroenLeven ging voor aanleg van het tweede dak uitgebreid met ons in gesprek over hoe de aanleg van dit dak nog beter kon verlopen. In beide organisaties is veel geleerd, en ik ben ervan overtuigd dat het de klanten van GroenLeven ten goede is gekomen en nog gaat komen.” De volgende stap voor Kruit & Kramer is om de energieoplossingen uit te breiden. Joop: “Hoe kunnen we de energie van de zonnepanelen zelf gebruiken, maar ook inzetten voor andere doeleinden? En welke opslagmethoden zijn voor onze toekomst belangrijk? Sowieso geloof ik dat het verstandig is om elektrisch laden met ons zonnedak mogelijk te maken voor onze klanten. De toekomst van mobiliteit is immers elektrisch.”
Meer stimuleren
Goede communicatie en handvatten om duurzaam te kunnen ondernemen zijn essentieel. Niet alleen moeten deze vanuit ondernemers en ontwikkelaars komen, maar ook de overheid zou hier een grotere rol in moeten gaan spelen, vindt Joop. “Niks gaat uit zichzelf. De maatschappij heeft de mond vol van verduurzaming, maar hoe ondernemers (en ook particulieren) dit moeten gaan doen wordt er niet altijd bij verteld. Hoe moet men dit gaan aanpakken en hoe kan de kartrekker, de overheid, hierbij helpen? Als de informatievoorziening en tools beter worden, zal dat een hoop mensen helpen om de duurzame keuzes en beslissingen te nemen.”
Maar dat ondernemers in ieder geval verduurzaming moeten onderzoeken is zeker vindt Joop. “Het is logisch dat zij na deze coronaperiode veel kijken naar de kosten en baten. Duurzaamheid is niet altijd goedkoper, maar hoe dan ook het onderzoek en uiteindelijk de investering waard. Ga vrijblijvend in gesprek met een partij als GroenLeven en haal boven tafel wat het kost, wat het opbrengt en wat het voor jouw bedrijf en jouw omgeving kan betekenen. Zo kunnen we samen toch met elkaar zorgen dat we die duurzame doelen halen, met de zonnepanelen op de juiste plaatsen.”