Als het aan de oprichters van online platform Reliving ligt, komt er spoedig een einde aan de negatieve impact van fast furniture. De Amsterdamse ondernemers willen tweedehands interieurinrichting de nieuwe norm maken, door de koop en verkoop ervan zo gemakkelijk mogelijk te maken. Hun uiteindelijke doel: een wereld waarin fast furniture verdwijnt en interieurartikelen telkens opnieuw, een nieuw leven krijgen. Het ondernemerstrio haalde deze zomer haar eerste investering voor Reliving op bij Stichting ifund.
Stop fast furniture
Net als de mode-industrie, laat ook de interieurindustrie een flinke footprint achter. De productie van meubels en interieuritems, alsook het vervoer van producten naar winkel en consument, zorgen voor grote hoeveelheden CO2-uitstoot. We schaffen steeds vaker nieuwe meubels aan – vandaar de term fast furniture – en oude meubels worden voornamelijk verbrand. Dat terwijl meubelaankopen zich juist zo goed lenen voor een tweede leven. Reden voor Ananda van Doorn en Jody Klaassen om samen met Vincent van Leeuwen, developer en expert op het gebied van circulair ondernemen, Reliving in het leven te roepen: een online platform voor de aan- en verkoop van tweedehands meubels. “Meubels zijn vaak kwalitatieve aankopen en kunnen jaren mee. De belangrijkste reden om ze weg te doen is omdat we erop uitgekeken zijn. Maar wat oud is voor de één, is nieuw voor de ander. Reliving moet een plek zijn waar je als eerste een kijkje neemt wanneer je op zoek bent naar een interieuritem,” aldus van Doorn. Met het platform willen de ondernemers de impact van de meubelindustrie aanzienlijk verkleinen en tweedehands de nieuwe norm maken. Hun motto luidt ‘Maak gebruik van dat wat er al is.’
Kwaliteit boven kwantiteit
Een tweede Marktplaats? “Nee,” zegt van Doorn. “Wij willen bij het kopen en verkopen van tweedehands meubels dezelfde ervaring bieden als bij de aanschaf van compleet nieuwe producten. Nette communicatie, goede bereikbaarheid, een keurige levering en kwalitatief hoogstaande artikelen. Marktplaats heeft vaak zoveel ‘ongemakken’ dat mensen nog liever hun oude meubels op straat zetten, dan dat ze aan een verkoop op Marktplaats beginnen.” Om inderdaad hoogwaardige kwaliteit te bieden, gaan meubels die worden aangemeld bij het platform eerst door een controle. De meubels die aan de vooraf opgestelde eisen voldoen, worden uiteindelijk op het platform verkocht. Met resultaat, want de klantbeoordeling is gemiddeld een 4,6 uit 5.
Europese ambitie
Afgelopen lente werd Reliving opgemerkt door impact investeerder Stichting ifund. Zij besloten na een kennismaking en een reeks gesprekken het platform te ondersteunen, om nog meer impact te maken. Tot dan toe groeide Reliving, onder leiding van de twee female founders en Chief Technology Officer Vincent van Leeuwen, zonder externe investeringen. Klaassen: “We draaiden al goed en behaalden in de laatste 3 kwartalen 400% groei, maar met de investering van ifund kunnen we de vijfde versnelling inzetten. Allereerst staan de uitbreiding in België en Duitsland op de planning. Uiteindelijk willen we de nummer één speler voor betaalbaar tweedehands meubilair in Europa worden.” Door bespaarde CO2 uitstoot inzichtelijk te maken en drempels als vervoer, lastige vindbaarheid of weinig kwalitatief aanbod weg te nemen, verwacht het bedrijf de komende tijd grote stappen te zetten. Francine Snoek, investment manager bij Stichting ifund: “We hebben Reliving leren kennen als een ‘impact first’ startup met een bijzonder ambitieus en kundig team. We zijn verheugd Jody, Ananda en Vincent te kunnen ondersteunen in hun missie om fast furniture de wereld uit te helpen.”