Gevraagd om spontaan een bedrijf te noemen dat kan worden geassocieerd met maatschappelijk verantwoord ondernemen, komt TNT Post als meest genoemde uit de bus, gevolgd door Triodos Bank, Rabobank, Shell, Philips en Max Havelaar. Ruim 43 procent komt niet spontaan op een naam.
Een stuk moeilijker ligt het als wordt gevraagd een bestuursvoorzitter die iets heeft met mvo te noemen. Bijna 76 procent kan geen naam noemen. Van de restgroep komt het grootste deel op Peter Bakker (TNT) en Shell-topman Jeroen van der Veer.
Maar hoewel deze bestuursvoorzitters openlijk dwepen met ‘maatschappelijk ondernemen’, realiseren de respondenten zich maar al te goed dat er een pr-kant zit aan deze liefde. De stelling ‘bedrijven doen aan maatschappelijk verantwoord ondernemen ten dele om goede sier te maken bij het grote publiek’ wordt door 63 procent van de panelleden onderschreven. De uitspraak ‘mvo is een begrip dat vooral met de mond wordt beleden’ krijgt steun van 35 procent van de respondenten.