Aan de Contactweg in Amsterdam is afgelopen week bij een spoorwegonderdoorgang een tussenwand geplaatst die bestaat uit 75 procent gerecycled beton. De secundaire grondstoffen zijn afkomstig van project Buiksloterham, elders in Amsterdam. Het gaat om een pilot van Gemeente Amsterdam, ProRail en Heijmans. De samenwerking is een belangrijke stap naar een duurzame betonketen.
Beton staat bekend als een milieuvervuilend product. Een groot deel van de vervuiling wordt vooralsnog veroorzaakt door het gebruik van cement. Door cement terug te winnen en te recyclen, wordt een groot gedeelte van de milieubelasting bespaard. Nieuwe scheidingstechnieken van betonleverancier Rutte Groep maken het mogelijk de oorspronkelijke grondstoffen van beton (zand, grind en cement) terug te winnen. Van deze losse producten wordt vervolgens opnieuw een betonmengsel gemaakt.
Duurzame herontwikkeling tot werk- en woongebied
Met secundair cement in combinatie met gerecycled zand en grind heeft het project aan de Contactweg een primeur. Het is nog niet eerder voorgekomen dat er bij gerecycled gewapend beton zo’n hoog percentage aan gerecycled cement is gebruikt. Naar verwachting bespaart dit project daarmee 27% CO2 uitstoot en 26% MKI (milieukostenindicator).
Bij dit project is beton toegepast dat bestaat uit honderd procent gerecycled grind, vijftig procent gerecycled zand en vijftien procent gerecycled cement. Dit leidt tot een secundaire samenstelling van 75 procent. De komende vijf jaar monitort Heijmans hoe het circulaire beton zich tijdens verschillende weersomstandigheden gedraagt.
Adrie van der Burgt, adviseur duurzaamheid bij Heijmans: “Heijmans heeft de ambitie om vanaf 2023 volledig circulair te bouwen. Hierbij staat het beperken van primaire grondstoffen en hergebruik centraal. Om dat waar te maken, moeten we samenwerken met onze opdrachtgevers en partners en nieuwe technieken omarmen. We zetten met dit duurzame betonmengsel een grote stap naar een duurzame toekomst en een gezonde leefomgeving.”