Buitenwinkel Bever lanceert vandaag, in samenwerking met Retail Concepts in België en O&CC in het Verenigd Koninkrijk, het duurzaamheidskeurmerk ‘Our Planet’. Met het introduceren van het keurmerk wil de buitenwinkelketen klanten helpen een duurzamere keuze te maken. Het keurmerk geeft aan de hand van vijf criteria aan dat het product een duurzamere keuze is en waarom.
Niet volledig duurzaam, toch het keurmerk
In de winkel en de webshop van Bever zijn al meer dan 3.000 producten met het duurzaamheidskeurmerk te vinden. Deze producten hebben het keurmerk gekregen omdat ze bijvoorbeeld van duurzaam of gerecycled materiaal zijn gemaakt, geproduceerd worden met schonere productieprocessen of veiligere arbeidsomstandigheden garanderen. Opvallend genoeg geeft Bever aan dat het keurmerk ook kan worden toegekend aan producten die niet volledig duurzaam zijn geproduceerd. De achterliggende gedachte is dat Bever ook gelooft in een wereld waarin spullen langer meegaan. Dat product is misschien niet altijd het duurzaamst geproduceerd, maar wel duurzaam in gebruik, waardoor er uiteindelijk minder geproduceerd hoeft te worden.
Geen doel op zich
Christian de Jong, Manager Duurzaamheid & Innovatie bij Bever, geeft aan dat het Our Planet-keurmerk geen doel op zich is, maar onderdeel van een groter, duurzaam doel: de consument helpen duurzamer om te gaan met producten. De buitenwinkelketen hoopt dat het Our Planet-keurmerk daarbij gaat helpen. De Jong: “Buiten is goed voor ons. Daarom zijn wij ook goed voor buiten. Onze liefde voor buiten motiveert ons elke dag weer om Bever nog duurzamer te maken. Maar ik moet eerlijk toegeven dat dit niet altijd even gemakkelijk is. Het is jezelf elke dag uitdagen om het beter te doen, want laten we eerlijk zijn: de wereld ziet er morgen niet direct anders uit. Dat snappen we. Maar we snappen ook dat we niet tot morgen kunnen wachten om in actie te komen. Deze lancering is dan ook weer een belangrijke stap voorwaarts.”