Een op de vijf producten die je vandaag bij Lidl België koopt, draagt een duurzaam keurmerk. Toch stopt de supermarktketen met de verkoop van zijn duurzaam assortiment. In de winkels ligt voortaan enkel nog ‘ZAAM’. Lidl wil met deze campagne consumenten afhelpen van de idee dat duurzaam gelijk staat aan duur. “Het is immers pas duurzaam, als iedereen het kan betalen”, vindt de supermarktketen.
Producten met een positieve impact op mens, dier en planeet. Het gaat dan om producten die de biodiversiteit beschermen, overmatig gebruik van grondstoffen en water voorkomen en vervuiling tegengaan. En belangrijker dan ooit: zonder dat je er als consument meer voor moet betalen. Lidl zette via zijn ambitieuze duurzaamheidsstrategie de afgelopen jaren al grote stappen naar een duurzamer assortiment en de ambitie voor de komende jaren blijft groot.
Isabelle Colbrandt, woordvoerder Lidl België: “We beseffen maar al te goed dat onze planeet onder druk staat en ook Lidl heeft daar een aandeel in. Als supermarktketen willen we onze verantwoordelijkheid nemen. Zo is ons visassortiment bijvoorbeeld voor 95% duurzaam en leggen we bijvoorbeeld sinds 2017 als eerste (en tot op vandaag enige) Belgische retailer alleen nog vers varkensvlees met het Beter Leven-keurmerk in de koeltogen. Zoveel mogelijk duurzame producten aanbieden, willen we blijven doen. Maar die hoeven niet duurder te zijn dan andere producten. Daarom gaan we nu enkel nog voor ‘ZAAM’. De betekenis van ‘duur’ in ‘duurzaam’ mag dan wel niet op ‘prijs’ slaan, toch associëren veel mensen duurzaam nog met iets prijzigs. En dat willen we met deze campagne veranderen. Want het is pas duurzaam, als iedereen het kan betalen.”
Uitgekiend assortiment en korte keten
Hoe Lidl die ‘Zame’ producten kan aanbieden zonder een hoge prijs aan te rekenen of aan kwaliteit in te leveren? Meer dan 80% van de merken in de winkel zijn speciaal voor Lidl geproduceerd, echte huismerken. Daardoor bepaalt de supermarktketen zelf de kwaliteit en duurzaamheidsaspecten van de artikelen. Door het beperkter, maar uitgekiend assortiment is Lidl in staat om grotere volumes aan te kopen. Die kostenbesparingen kunnen op hun beurt geïnvesteerd worden in tal van duurzaamheidsinitiatieven zonder dat de prijs voor de consument duurder wordt.
Isabelle Colbrandt, woordvoerder Lidl België: “We werken zo veel mogelijk rechtstreeks samen met onze lokale leveranciers. Zo levert onze tomatenleverancier al 25 jaar bij Lidl , zonder tussenschakels of veilingen. De tomaten die vandaag in de winkel liggen, hingen gisteren nog aan de plant bij onze kweker Eric uit Sint-Katelijne-Waver. Die langetermijnrelatie komt niet alleen het vertrouwen ten goede, het geeft ook zekerheid en de leveranciers willen zo ook echt moeite doen om in duurzamere teelt te investeren.”
Duurzaam, bio en voedselverlies
Die verduurzaming van het aanbod giet Lidl sinds 2016 in een transparante strategie. De basis is een rigoureuze meting van Lidl’s CO2-voetafdruk over de hele keten heen, dus ook bij de leveranciers. Om ervoor te zorgen dat die ambities in lijn liggen met het klimaatakkoord van Parijs, valideert de supermarktketen ze met het Science Based Targets initiative, waarmee bedrijven wereldwijd wetenschappelijk onderbouwde duurzaamheidsdoelstellingen aangereikt krijgen. Lidl werkte het afgelopen jaar hard aan zijn nieuwe duurzaamheidsdoelstellingen voor de komende vijf jaar. Het verlegt de lat voor sommige thema’s en voegt met water, biodiversiteit en lokale verankering drie nieuwe en prangende thema’s toe waarop het extra zal inzetten.
Zo draagt vandaag één op de vijf producten bij Lidl al een duurzaamheidslabel en het doel is om elk jaar 10% meer omzet te halen uit duurzame producten. Daarnaast verkoopt Lidl vandaag een groot aantal verschillende bioproducten, met een omzetgroei van +172% op vijf jaar tijd. Vlees, gevogelte, eieren en melk in de rekken zijn bijna voor 100% lokaal geproduceerd.
Lidl gaat tegen 2025 tot slot voor de helft minder voedselverlies. Blijven er vandaag toch nog producten in de rekken liggen? Dan verkopen ze de laatste dagen voor vervaldatum aan bodemprijzen van 20 cent, 50 cent of 1 euro via het project ‘Good Taste, Zero Waste’. Daarmee gaat het 1.078 ton voedselverspilling op een jaar tijd tegen. De opbrengst daarvan gaat integraal naar de voedselbanken. Vorig jaar was dat voor een bedrag van 265.000 euro.