Vandaag op ‘Giving Tuesday’ lanceert The Social Handshake het nieuwe initiatief ‘LoonGift’. Dit is een online platform voor werkgevers en werknemers, waarmee werknemers een maandelijkse gift direct vanuit het salaris aan goede doelen kunnen doen. Het is een nieuwe manier om makkelijk en veilig te geven, vooral in deze tijd met de grote terugloop van collectes door corona. Bovendien kunnen gebruikers belastingvoordeel krijgen. Zo kost het bijvoorbeeld € 16 om € 26 te geven. Voor de bouw van het platform sloot The Social Handshake de handen ineen met Incentro, die het meteen ook als eerste grote gebruiker aan haar 360 medewerkers aanbiedt.

Meer dan een miljoen Engelsen geven via ‘payroll giving’ aan goede doelen. Nederland bleef hierin nog achter. Na een succesvolle pilot brengt startup The Social Handshake daar nu verandering in met het doorontwikkelde online platform ‘LoonGift’. Nederland is verder qua fintech dan Engeland. Hier verwachten mensen dan ook méér van zo’n platform. Met Incentro is de afgelopen maanden hard gewerkt om een gebruiksvriendelijk platform te bouwen, waarop iedereen gemakkelijk meer goed kan doen.’Incentro ondersteunt de missie om goed doen makkelijker te maken 100%, ze hebben dan ook kosten nog moeite gespaard, om ín korte tijd een schaalbaar platform neer te zetten’.

One-stop-shop platform voor medewerker én werkgever

Het platform van LoonGift is in korte tijd ontwikkeld door Incentro. PwC, De Brauw Blackstone Westbroek en Loyens & Loeff hebben ook bijgedragen om het juridisch mogelijk te maken en er is een overeenkomst gesloten met de Belastingdienst. Werkgevers kunnen zich aanmelden via Loongift.nl. 100% van de gift gaat direct naar het goede doel. Daarnaast krijgen werkgevers door een overzichtelijk dashboard inzicht in wat hun medewerkers écht belangrijk vinden. Door middel van gekleurde iconen kan de werkgever inzien wat de “handshake” is van een werknemer en welke goede doelen medewerkers met elkaar delen.

Sandra van Beest, Founder & Managing Director LoonGift: “Toen ik in het bedrijfsleven werkte wilde ik zelf ook méér goed doen, maar door de drukte kwam het er niet van. Dat zag ik ook om mij heen. Veel mensen met goede intenties, waar niet altijd evenveel van terecht komt. Daarom heb ik mij tot doel gesteld om ‘goed doen’ makkelijker te maken. Zo is LoonGift ontstaan. Wij hebben het zo makkelijk en laagdrempelig mogelijk gemaakt door middel van een online platform waar alle informatie digitaal op één plaats te regelen en inzichtelijk is, voor zowel de werknemer als werkgever. Het is dus makkelijk, zonder gedoe met bellen, papierwerk, of dat de werkgever dingen moet regelen. Het verloopt automatisch. Incentro heeft ons hier geweldig bij geholpen en heeft het daarnaast meteen aangeboden aan haar 360 medewerkers. Hierdoor kunnen alle Incentro medewerkers nu vanuit hun salaris goede doelen ondersteunen, door méér te geven met minder geld.”

Sander Korf, Directeur Incentro: ‘In het Great Place to Work-onderzoek, waar Incentro al jaren aan meewerkt, is: “ik voel me goed over de manieren waarop we bijdragen aan de gemeenschap” een terugkerende stelling. Ondanks dat wij al veel doen om bij te dragen aan de maatschappij, proefden wij aan de resultaten dat onze werknemers nog meer goed willen doen. We zijn daarom ontzettend trots dat we mochten meewerken aan dit mooie platform, maar nog meer dat we onze eigen medewerkers deze mogelijkheid kunnen aanbieden. LoonGift is bij uitstek een manier voor organisaties, groot of klein, om het makkelijk te maken voor werknemers om hun ‘handshake’ met de wereld te verbeteren, door doelen te steunen die passen bij hem/haar als persoon. Op die manier zetten wij vanuit Incentro weer een stap richting een betere wereld.”