De nazaten van Jamsetji Tata hebben dat handen en voeten gegeven door 67% van de aandelen van Tata Group onder te brengen in een stichting. Deze zet 67% van de uitgekeerde dividenden in voor goede doelen als scholingsprojecten en hulp na overstromingen.
Doongaji spreekt in dit verband van ‘de cyclus van rijkdom’ waarmee over de jaren miljarden dollars zijn teruggevloeid naar de gemeenschap. Het aan de beurs van Bombay genoteerde conglomeraat, dat actief is in onder meer staal en onroerend goed, heeft een marktkapitalisatie van $ 47,6 mrd. In het boekjaar 2005-2006 genereerde het $ 21,9 mrd omzet en $ 2,1 mrd winst. De groep telt circa 203.000 werknemers, actief in 54 landen.
Tata Group ontving vrijdag in het Europese Parlement in Brussel een prijs uit handen van Nederlands voormalige premier, Ruud Lubbers. De prijs heet voluit: ‘De bedrijfscultuur- en spiritualiteitsprijs voor bedrijfsethiek’.
Bij de overhandiging aan Doongaji zegt Lubbers ‘dat als het gaat om bedrijfsethiek en maatschappelijk verantwoord ondernemen, wij in het Westen niet langer kunnen claimen dat we de rest van de wereld de les kunnen lezen. Er valt op dat terrein juist in andere delen van de wereld veel te leren, zoals blijkt uit het voorbeeld van Tata.’
Tata Group verraste vorige maand met een overnamebod van euro 6,4 mrd op het Brits-Nederlandse staalconcern Corus. Het bestuur van Corus is al akkoord met het bod, dat nog moet worden goedgekeurd door de aandeelhouders.
Tata-manager Doongaji twijfelt er niet aan dat de aandeelhouders het bod fiatteren. Nadat hij de ethiekprijs, een futuristisch ogende bokaal, in ontvangst had genomen, staat hij de pers te woord. Over de acquisitie van Corus spreekt hij als een voldongen feit. ‘We hebben Corus overgenomen vanuit het idee van een partnerschap.’
De gisteren voor het eerst uitgereikte prijs voor bedrijfsethiek is een initiatief van Ravi Shankar. Hij is een invloedrijke Indiase spirituele leider en oprichter van de Internationale Associatie voor menselijke waarden. Shankar en Lubbers kennen elkaar goed. Ze werken samen bij promotie van het zogeheten Aarde Handvest voor duurzame ontwikkeling.