Vandaag start Lidl met de pilot ‘Eco-Score’. Met Eco-Score wordt de ecologische impact van producten berekend en op eenvoudige wijze weergegeven op de prijskaart. Lidl is de eerste supermarkt die het label in Nederland introduceert. De supermarkt wil het hiermee klanten makkelijker maken om in één oogopslag te zien wat de ecologische impact is van een product. De pilot loopt drie maanden en eindigt op 31 oktober 2021.
Makkelijk een bewuste keuze maken met duurzame producten
Eco-Score is een systeem wat de ecologische voetafdruk van producten labelt en evalueert. Met het label communiceert Lidl transparanter over de ecologische impact van een product en wil de supermarkt het klanten makkelijker maken om eenvoudig te zien hoe duurzaam een product is. De komende drie maanden is bij alle koffie en thee van Lidl de Eco-Score op de prijskaart weergegeven. In totaal gaat het om ongeveer 50 artikelen. De pilot vindt plaats in de regio’s Arnhem, Ede en Nijmegen.
PEF als basis voor Eco-Score
Eco-Score is ontwikkeld door 10 Franse organisaties. Bij de berekening van de Eco-Score wordt er onder andere naar de gebruikte grondstoffen, de herkomst van het product, het gebruik van duurzaamheidskeurmerken en het type verpakking gekeken. De zogeheten ‘Product Environmental Footprint’ (PEF), een door de Europese Unie ontwikkelde methode voor het berekenen van de ecologische impact van een product, vormt de basis van de Eco-Score. De score loopt van 0 tot 100, waarbij de laagste score (hoge milieu-impact) een rode letter ‘E’ krijgt en de hoogste score (lage milieu-impact) een groene ‘A’.
Lidl en Eco-Score
Lidl Nederland zet zich dagelijks in om een duurzame en gezonde leefstijl voor iedereen betaalbaar en toegankelijk te maken. Dit doet de supermarkt door een verantwoord assortiment te bieden dat tot stand komt met zorg voor mens, dier en milieu. Dit wordt voor het grootste gedeelte gedaan door constant het assortiment te verduurzamen in samenwerking met leveranciers. Met Eco-Score wil Lidl verder gaan en een volgende stap zetten richting haar klanten. Dankzij Eco-Score wordt de ecologische impact van een product namelijk nog zichtbaarder en daarmee transparanter gecommuniceerd. Na 31 oktober gaat Lidl het resultaat van de pilot evalueren, om te bepalen of het gebruik ervan wordt voortgezet.