E-commerce is al langer booming en de pandemie heeft voor ongekende verdere groei gezorgd. Maar als online sales toenemen, doet de impact op het milieu dat ook. Webwinkels zijn namelijk niet per se klimaatvriendelijker dan fysieke winkels. Hoog tijd om het logistieke proces op te schonen en een Best Environmental Practice (BEP) in e-commerce te realiseren.
Goed nieuws: klanten willen betalen voor een duurzame optie
Allereerst blijkt uit recent onderzoek van Sendcloud dat, ondanks dat Nederlandse consumenten zich niet snel schuldig voelen over emissies, ze wél bereid zijn om hun gedrag te veranderen als dat het klimaat ten goede komt. Dat is goed nieuws.
Verschillende bedrijven spelen hier al slim op in. Samen met South Pole heeft Digitec Galaxus bijvoorbeeld de Climate Neutral Checkout-oplossing toegepast in hun e-commercesysteem. Deze oplossing laat klanten hun consumptiegerelateerde CO2-uitstoot compenseren door te investeren in CO2-kredieten die bijdragen aan milieubeschermingsprojecten. Zo kunnen ze zelf de impact op het milieu binnen het aankoopproces verkleinen.
De Nederlandse betalingsverwerker Adyen ging ook aan de slag met de Climate Neutral Checkout. Ze bouwden een uitstootcalculator in hun productie- en bezorgsysteem, die berekent hoeveel uitstoot wordt veroorzaakt door de productie en bezorging van een aankoop. Klanten kunnen vervolgens zelf kiezen om deze uitstoot te compenseren door klimaatprojecten te ondersteunen. Soortgelijke inspanningen zien we ook bij eBay Duitsland, die klanten de optie geeft om de CO2-voetafdruk van hun aankopen te compenseren. Dat is dus al een goed begin. Maar je kan nog veel meer doen.
Ga voor de duurzame verpakking
Binnen de e-commerceindustrie is de CO2-voetafdruk van het verpakken van verzendingen nog altijd te groot. Wist je dat het leeuwendeel van het afval wordt veroorzaakt door de oververpakking van goederen? Feit blijft dat je producten goed beschermd moet vervoeren, want beschadigde producten opnieuw verpakken en retourneren is nog slechter voor het milieu. Maar er bestaan duurzame verpakkingsoplossingen. Zoals biologisch afbreekbare plastic verpakkingen, plantenvezels en luchtkussens.
Sommige bedrijven gaan nog een stap verder. Olive, een nieuwkomer in dit domein, sloeg de handen ineen met honderden retailers om verpakkingen te leveren die hergebruikt én geretourneerd kunnen worden. Ook leveren ze wekelijks in plaats van dagelijks, zodat ze bestellingen kunnen clusteren en vanuit één centrale locatie kunnen verzenden.
Of neem Noissue, een populaire aanbieder van duurzame verpakkingen gemaakt van composteerbare, gerecyclede en herbruikbare materialen. Van mailers tot tissuepapier en van stickers tot tape: bedrijven van alle soorten en maten kunnen zo de consumentenvraag naar duurzame verpakking beantwoorden.
Compenseer je transportuitstoot
Veel merken en retailers kiezen ook voor CO2-compensatie of CO2-neutrale verzending. Transportactiviteiten alleen zijn al verantwoordelijk voor ongeveer 17% van de wereldwijde broeikasgasuitstoot. En de vraag naar pakketbezorging blijft stijgen. Maar door simpelweg over te schakelen naar een duurzaam brandstofalternatief, verlagen we de transportuitstoot al met 28%.
Een bedrijf dat verzenduitstoot slim aanpakt is Sendle, een 100% CO2-neutrale verzendaanbieder. Door gebruik te maken van de overgebleven ruimte in bezorgtrucks wordt elke bezorgroute maximaal benut. Ook compenseren ze voor de uitstoot van elk verzonden pakket door natuurlijke CO2-verwijderprojecten te financieren met South Pole als partner.
Verlaag je klantretouren
Het lastige aan retouren? Ze veroorzaken gigantisch veel afval. Naar schatting wordt in Duitsland alleen al zo’n 7 miljard euro aan geretourneerde producten verbrand door overproductie en overconsumptie. Tel daarbij gebrekkig retailafvalbeheer op en je eindigt met enorme ecologische schade. Dat kan beter.
Een onderdeel hiervan is retouren zo veel mogelijk voorkomen. Maar we moeten klanten ook helpen om de klimaatimpact van hun gedrag te begrijpen. Zo zien we merken tactisch gebruik maken van hun klantbewustzijn. Neem houseof. Hun missie? Een einde maken aan de ‘weggooicultuur’. Om die missie te ondersteunen hielp South Pole hen met de introductie van een CO2-voetafdrukberekening binnen het gehele productieproces.
Niet makkelijk, wel nodig
Een duurzamere aanpak voor e-commercelogistiek ontwikkelen is geen makkelijke opgave. Maar gezien het tempo waarop de sector groeit, de zakelijke noodzaak en de dreigende klimaatcrisis is een industriebrede verandering crucialer dan ooit. Met de juiste strategieën en de wil om te veranderen kunnen we samen e-commerce inzetten als drijfveer voor klimaatactie.
Wij blijven innoveren zodat we de e-commerceindustrie kunnen helpen met innovatieve oplossingen om klimaatneutraal te draaien. Benieuwd hoe jouw bedrijf kan verduurzamen? Download onze gids en neem contact op om te kijken welke oplossing bij jouw situatie past.
Bram Veenhof, Director of Climate Neutral Applications bij South Pole