Rotterdam The Hague Airport (RTHA) heeft zijn ambities voor een duurzame luchtvaart naar een nog hoger plan getild. Op 1 juli 2021 is de regionale luchthaven geaccrediteerd op het allerhoogste niveau binnen het Airport Carbon Accreditation (ACA) programma van non-profitorganisatie Airports Council International (ACI). Slechts vier luchthavens ter wereld gingen RTHA voor in het bereiken van Level 4+. RTHA is de eerste luchthaven in Nederland die dit level bereikt. “Het is een erkenning voor onze inspanningen in de afgelopen jaren om duurzaamheid in het DNA van de luchthaven te verweven én in onze plannen voor de toekomst,” aldus Michelle Samson, adviseur strategie en duurzaamheid bij RTHA.
Samson maakte begin 2020 de overstap van moederbedrijf Royal Schiphol Group naar de regionale luchthaven die de drukke metropoolregio verbindt met zo’n vijftig voornamelijk Europese bestemmingen. “Op Schiphol heb ik onder meer een bijdrage geleverd aan de Roadmap Sustainability met concrete stappen om de luchthavens van Royal Schiphol Group te transformeren tot de meest duurzame ter wereld. Op Rotterdam mag ik dit in de praktijk brengen. De Level 4+ accreditatie is het bewijs dat we goed op weg zijn.”
Duurzaamheid niet vrijblijvend
Samson kan zich geen toekomst voorstellen waarin we ons niet duurzaam gedragen. “Zoals we nu leven is niet houdbaar. Dat besef dringt gelukkig door bij consumenten, bedrijfsleven en overheden. Duurzaamheid is niet meer vrijblijvend, maar the only way forward.”
Op de agenda
Van duurzaamheid en luchtvaart werd lange tijd gedacht dat deze twee zaken niet samen konden gaan en dat duurzame luchtvaart niet mogelijk was. Samson: “Door verandering in het maatschappelijk debat enerzijds en duurzame innovaties anderzijds zien we hier geleidelijk verandering in komen. Luchtvaart moet én kan verduurzamen vóór 2050, het doeljaar uit het Klimaatakkoord.” Royal Schiphol Group is bovendien een belangrijke drijvende kracht geweest om duurzaamheid overal op de agenda te zetten.”
Krachten bundelen
Samson gelooft niet in het concept van de duurzaamheidsmanager die het allemaal wel even regelt. “Ik kan dit niet alleen. Ook de luchthaven kan dit niet alleen. Daar is de opgave te omvangrijk voor,” aldus Samson. Om krachten te bundelen heeft RTHA samen met de gemeente Rotterdam de Stichting RHIA opgericht; Rotterdam The Hague Innovation Airport. Samson vervolgt: “RHIA is een innovatieplatform voor kennisinstellingen en bedrijven uit de regio, met onze luchthaven als thuisbasis. Hier onderzoeken TU Delft en NLR in ons Field Lab onder meer de mogelijkheden van hybride en elektrisch vliegen.”
Eigen huis op orde
RTHA heeft de doelstelling in 2030 volledig afval- en CO2-emissievrij te zijn in de terminal en de grondgebonden activiteiten op het platform, om vervolgens in 2050 volledig circulair en energiepositief te zijn. Samson: “Daarnaast streven we naar een duurzame luchtvaart en zetten we ons in voor het welzijn van onze omgeving. Voor onze passagiers, medewerkers en buren. Voor de activiteiten in de lucht werken we samen met maatschappijen en vliegtuigfabrikanten.”
Hoe passagiers naar de luchthaven komen is de volgende uitdaging buiten de invloedssfeer van de luchthaven. Samson vervolgt: “Wij kunnen partners en passagiers uitsluitend stimuleren tot duurzaam gedrag als we zelf ons huis op orde hebben. Daarom verduurzamen we het wagenpark, is de terminal energiezuinig en bouwen we een zonnepark naast de landingsbaan.”
‘Groene mindset’
Dat RTHA het eigen huis op orde heeft, blijkt ook uit de ‘groene mindset’ van de medewerkers, zoals Samson het noemt. “Ik hoef medewerkers van de luchthaven niet meer uit te leggen waarom duurzaamheid zo belangrijk is. Er zit veel enthousiasme in ons team en dat is ontzettend gaaf.”
Die groene mindset is overigens ook van belang voor de toekomstige medewerkers. Samson legt uit: “Als je vandaag de dag jong talent wilt aantrekken, dan moet je als organisatie simpelweg duurzaam zijn. Niemand wil nog voor een vervuilend bedrijf werken.”
Coronapandemie zet aan het duurzaam denken
Soms komt de stimulans tot duurzaam gedrag en duurzaam denken uit een verrassende hoek. Zoals de Coronapandemie. Samson: “De pandemie heeft ons aan het denken gezet over nut en noodzaak van zakelijk vliegen. We hebben geleerd dat vergaderingen ook online kunnen en we dienstreizen niet meer heen en weer naar London voor een bespreking van een uur. Ook dat is verduurzaming.”
Toch pleit Samson niet voor een toekomst zonder luchtreizen. “Vliegen maakt het mogelijk om de wereld te ontdekken, andere culturen te ontmoeten en regio’s te verbinden. Hoe duurzamer we dit doen, hoe langer luchtreizen mogelijk blijft. Ook voor toekomstige generaties. Met een groene mindset uiteraard.”
Dit artikel is eerder gepubliceerd op de website van RTHA