In Nighttown kan je binnenkort met een biologische cocktail chillen op de dansvloer, waar je meteen weer electriciteit genereert met je dansende medemens. Even naar het toilet? Ook die wordt biologisch doorgespoeld, met regenwater. De duurzame initiatieven vliegen je om de oren. En waarom ook niet? Ze zijn een stuk beter behapbaar en gunstiger in prijs dan een paar jaar geleden, en uiteindelijk moeten we met zijn allen nog even vooruit op deze planeet.
Wereld redden
“We zijn er niet om de wereld te redden”, legt David van Brakel uit. Hij nam het initiatief voor de website Gubba.nl, een online shop voor duurzame producten, maar ook met nieuws en weetjes. Via de site kan je onder meer hippe spijkerbroeken, bioboeketten, sieraden en zonnebrand kopen, allemaal op verantwoorde manier gemaakt. “Sinds de site vorige maand de lucht in ging zijn er 370.000 unieke bezoekers geweest”, zegt Van Brakel. “Dat wil niet zeggen dat ze allemaal wat kopen, maar de belangstelling is erg groot.” Van Brakel wil met Gubba.nl, vrolijk en hip vormgegeven, laten zien dat duurzaam ook leuk en fun kan zijn. “De negatieve bijsmaak moet er vanaf, veel mensen weten niet meer wat wel en niet duurzaam is. Duurzaamheid moet af van het geitenwollensokken-imago.” Van Brakel denkt dat het opleuken van verantwoorde producten en een scherpere prijs zullen meewerken in de opkomst ervan. “De producten hoeven niet per se goedkoper te zijn, maar de prijs moet wel aantrekkelijk blijven voor consumenten.” In de online shop worden nu 500 producten aangeboden, maar Van Brakel wil naar de 5000. Waar moeten de producten aan voldoen van Gubba? “De spullen moeten worden gemaakt op een nette manier, er mogen geen gevaarlijke stoffen bij worden gebruikt en het moet energiezuinig gebeuren.”
Grote bedrijven als TNT, Philips, Shell en ABN Amro slaan massaal de duurzame (snel)weg in en nemen steeds meer initiatieven op dat gebied. Rob van Tilburg, manager van de adviesgroep duurzaam ondernemen van DHV, noemt de lancering van het schone wagenpark van TNT als meest opvallende initiatief. “Ze hebben het voortouw genomen om hun wagenpark te ‘vergroenen’, terwijl die branche normaal gesproken niet zo progressief is”, legt hij uit.
Volgens Van Tilburg is het publiek toe aan duurzame producten, omdat die meer mainstream zijn geworden. “De duurzame producten worden veel professioneler gemaakt, en zijn daardoor even goed en niet meer te onderscheiden van de ‘gewone’ spullen. Maar de consument zelf is ook beter opgeleid en koopkrachtiger geworden.”
Ook Gea Boessenkool, directeur van Aarde-Werk, een bedrijf dat zich richt op duurzaam ondernemen, denkt dat duurzame producten steeds gewoner worden. “Maar mensen zijn ook op zoek naar echtheid, ze willen weten waar en door wie de spullen gemaakt worden.”
Aarde-Werk beheert de website www.allesduurzaam.nl, en zag het bezoekersaantal sinds de lancering een jaar geleden gestaag stijgen. “Er komen nu 800 unieke bezoekers per dag op de site. Daaraan zien we dat er steeds meer mensen willen weten hoe ze duurzame producten kunnen gebruiken.”
(gepubliceerd in Metro op 14 juli 2006)